Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Niezgodne z prawem przywłaszczanie sobie praw własności intelektualnej przez podmioty chińskie jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, z tego też powodu wiele wschodzących polskich marek nie decyduje się na wprowadzenie swojej działalności na rynek chiński. Nie jest też dla polskich przedsiębiorców jasne, jak poruszać się po zasadach ochrony znaków towarowych w Chinach.
Problematyka związana z handlem z Chinami ma szczególnie istotne znaczenie ze względu na dużą skalę prowadzonych transakcji. Według danych GUS. Nasz eksport do Chin wyniósł w 2018 r., w 2,5 mld USD, co wskazuje na wyraźną asymetrię. Natomiast w tym samym okresie, import z Chin do Polski wyniósł 30,97 mld USD. W konsekwencji, Chiny uplasowały się na drugim miejscu pod względem największych importerów do Polski w 2018 r. Więcej towarów sprowadziliśmy wówczas tylko z Niemiec (59,96 mld USD). W związku z tym warto przedstawić krótki zarys problematyki z myślą o polskich przedsiębiorcach zainteresowanymi sprzedażą swoich towarów lub usług na rynku chińskim.
Z pełnej wersji artykułu dowiesz się:
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej spowodowało nową sytuację prawną związaną z handlem. Jednym z kluczowych założeń powstania Unii Europejskiej było umożliwienie Państwom Członkowskim swobodnej, niezakłóconej wymiany handlowej, jednakże w obliczu Brexitu swobodny przepływ towarów między Wielką Brytanią, a Unią Europejską stanął pod znakiem zapytania. W związku z tym należało podjąć stosowne działania zmierzające do usankcjonowania nowych warunków handlu między Wielką Brytanią a krajami unijnymi.
Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością (FCM) powinny być wystarczająco obojętne, aby ich składniki nie miały negatywnego wpływu na zdrowie konsumentów ani nie oddziaływały na jakość żywności. Dla zapewnienia bezpieczeństwa w zakresie FCM przepisy UE wprowadzają szereg wymogów prawnych, którym muszą się podporządkować podmioty działające na rynku spożywczym. Część z nich ma zakres ogólny i stosuje się do wszystkich FCM, a cześć odnosi się tylko do określonych materiałów i substancji.
Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania.