Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością (FCM) powinny być wystarczająco obojętne, aby ich składniki nie miały negatywnego wpływu na zdrowie konsumentów ani nie oddziaływały na jakość żywności. Dla zapewnienia bezpieczeństwa w zakresie FCM przepisy UE wprowadzają szereg wymogów prawnych, którym muszą się podporządkować podmioty działające na rynku spożywczym. Część z nich ma zakres ogólny i stosuje się do wszystkich FCM, a cześć odnosi się tylko do określonych materiałów i substancji.
Zasadnicze wymogi dotyczące wszystkich materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością określają przepisy rozporządzenia (WE) 1935/2004 w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym odnośnie zasad dobrych praktyk produkcyjnych (GMP) i wymaganej polityki informacyjnej.
Oprócz przepisów ogólnych, niektóre FCM – materiały ceramiczne, folia z celulozy regenerowanej, tworzywa sztuczne (w tym pochodzące z recyklingu) oraz aktywne i inteligentne materiały – są objęte szczegółowymi aktami prawnymi UE. Obowiązują także określone zasady dotyczące substancji wyjściowych używanych do wytwarzania FCM.
Zgodność z przepisami w zakresie FCM kontrolowana jest przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Podmioty działające na rynku FCM mogą rozpocząć w Polsce działalność po uzyskaniu wpisu do rejestru zakładów prowadzonego przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Organy inspekcji sanitarnej w ramach bieżącego nadzoru mają prawo weryfikować dokumentację prowadzoną przez producentów FCM, kontrolować i wizytować zakłady, oraz pobierać próbki w celu przeprowadzenia badań laboratoryjnych (organoleptycznych oraz testów migracji).
Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem:
W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:
>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<
Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl
Przeczytaj także
Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania.
FLIS to w tłumaczeniu unijny System informacji na temat etykietowania żywności, który prezentuje informacje na temat obowiązkowych oznaczeń na etykiecie wynikających z przepisów UE. System będzie stanowił narzędzie operacyjne, za pomocą którego użytkownicy (przeglądający stronę) mogą znaleźć wymagania dotyczące etykietowania dla różnych kategorie produktów spożywczych, najpierw na szczeblu unijnym, a może w przyszłości na szczeblu państw członkowskich.
Wybuch pandemii koronawirusa negatywnie wpłynął na całą branżę gastronomiczną. Szczególnie jednak dotknął rynek win. Przykładem środków zaradczych przyjętych w tym zakresie może być przyjęte przez Komisję Europejską Rozporządzenie Wykonawcze nr 2020/975.