Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Ciasta, ciasteczka i inne słodkości całkowicie pozbawione alergenów – takie zadanie postawiła przed sobą Tiphaine, pomysłodawczyni inicjatywy Matatie. To przedsięwzięcie, dzięki wsparciu paryskiej politechniki oraz możliwości korzystania z politechnicznego laboratorium, zakończyło się sukcesem. Innowacyjna inicjatywa Tiphaine została doceniona – zajęła 3 miejsce w ogólnokrajowym, francuskim konkursie promującym agrobiznes przeprowadzonym w 2016 roku.
Tiphaine, zanim stała się cenionym przedsiębiorcą, była zwykłą ciocią małej dziewczynki o imieniu Liv uczulonej na jaja oraz orzeszki ziemne. Kontakt z dziewczynką stał się punktem zapalnym dla jej projektu. Tiphaine uświadomiła sobie, że „jest bardzo mało produktów, które mogą być spożywane przez dzieci czy dorosłych z alergiami lub nietolerancjami pokarmowymi”. Dzięki tym spostrzeżeniom, pod koniec swoich studiów związanych z prowadzeniem biznesu, wiedziała już gdzie skieruje swoją energię. Tiphaine chciała wykorzystać zdobytą na studiach wiedzę i pomóc dzieciom, których dieta, ze względu na alergie i nietolerancje pokarmowe, przez całe życie miała pozostać mocno ograniczona. U progu rozwijania swojego pomysłu zaczęła się więc rozglądać za wsparciem ośrodków naukowych. Udało się jej nawiązać kontakt z paryską politechniką, która zdecydowała się wesprzeć jej inicjatywę.
W ramach uczelnianego programu „przedsiębiorczość” Tiphaine dostała wsparcie naukowców i doktorantów, którzy udoskonalili jej projekt, dzieląc się z nią swoją wiedzą techniczną. Jak wspomina sama Tiphaine jej sukces jest szczególnie związany z Fanny, studentką specjalizującą się w inżynierii żywności, która w pierwszym roku działalności firmy stanowiła prawdziwe oparcie dla działu R&D oraz produkcji. Sama pomysłodawczyni podkreśla również wagę miejsca powstawania nowych produktów, jakim było politechniczne laboratorium - FoodLab w Paryżu. Tiphaine stwierdza, iż jest to miejsce niezwykle inspirujące, w którym różne firmy pracują jednocześnie nad „żywnością jutra”, wymieniając się swoimi doświadczeniami, co pozytywnie wpływa na jakość powstających produktów.
Receptury innowacyjnych słodkości pozbawionych alergenów powstających w ramach inicjatywy Matatie były konsultowane z dietetykami.
Obecnie firma Matatie może już składać deklarację, iż jej produkty są całkowicie pozbawione każdego spośród 14 znanych alergenów. Aby spełnić te wymagania przedsiębiorstwo zainwestowało we własną fabrykę w obrębie której nie będą używane żadne substancje alergenne.
„Chciałam sprawić, by dzieci z alergią, mogły poczuć się tak, jak inni” – podsumowuje swój projekt Tiphaine. Rozpoczęcie produkcji i sprzedaży wyrobów jej firmy na szeroką skalę, za pośrednictwem sklepu internetowego jest planowane na kwiecień 2017 roku.
Żródła:
http://agriculture.gouv.fr/tiphaine-fondatrice-de-matatie-start-garantie-sans-allergene
Przeczytaj także
Kwestia deklarowania obecności alergenów w produkcie została w sposób klarowny uregulowana w horyzontalnym rozporządzeniu unijnym dotyczącym etykietowania środków spożywczych (Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011).
Alergeny odgrywają olbrzymią rolę w przemyśle piekarniczym. Jest niezliczona ilość produktów zawierających bardzo powszechny alergen jakim jest pszenica. Znajduje się ona między innymi w chlebie, bułkach, pączkach...
Alergeny to czynniki białkowe obecne w żywności, które mogą uruchomić reakcję immunologiczną u niektórych ludzi. Większość z tych reakcji jest łagodna i nie wymaga leczenia, jednak w niektórych przypadkach...