Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Światowy Dzień Żywności 2020 - Nasze działania to nasza przyszłość

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) w 1979 r. ustanowiła 16 października Światowym Dniem Żywności, który promuje globalną świadomość i działania dla tych, którzy cierpią z powodu głodu, niedożywienia i ubóstwa. A żywność stanowi fundamentalna potrzebę człowieka i jest warunkiem dla rozwoju ludzkości. „Nasze działania to nasza przyszłość” – to hasło tegorocznej edycji.

W tym roku FAO obchodzi 75 rocznicę powstania. W ciągu tych 75 lat świat poczynił ogromne postępy w walce z ubóstwem, głodem i niedożywieniem. Wydajność rolnictwa i systemy żywnościowe przeszły długą drogę. Nadal jednak zbyt wielu ludzi pozostaje bezbronnych. Ponad 2 mld ludzi nie ma regularnego dostępu do wystarczającej ilości bezpiecznej i pożywnej żywności. Pandemia COVID-19 pogłębiła ten stan, osłabiając sytuację w zakresie bezpieczeństwa żywności, żywienia i źródeł utrzymania.

Około 14% żywności produkowanej do spożycia przez ludzi jest marnowane każdego roku już na etapach uprawy lub zbioru, aż do momentu wprowadzenia na rynek hurtowy. A jeszcze więcej żywności marnuje się na etapie sprzedaży detalicznej i już u finalnego konsumenta.

Co może zrobić w tej sprawie sektor spożywczy?

  • Prywatne przedsiębiorstwa powinny inwestować w zrównoważone, prężne systemy żywnościowe, które oferują godne zatrudnienie.
  • Przedsiębiorstwa powinny rozwijać, dostosowywać i udostępniać technologie, które pomagają przekształcać systemy żywnościowe.
  • Przedsiębiorstwa sektora prywatnego działające w sektorze spożywczym i sprzedawcy detaliczni powinni uatrakcyjniać zrównoważone wybory żywności i udostępniać je w przystępnej cenie.
  • Firmy powinny opracować plany minimalizacji strat żywności oraz odpadów na etapie produkcji i przetwarzania oraz wykorzystywać lub dzielić się nadmiernymi zapasami i nadwyżkami żywności.
  • Przedsiębiorstwa powinny przestrzegać przepisów krajowych oraz środków mających na celu ochronę bezpieczeństwa żywności, jakości żywności i dobrego samopoczucia pracowników w całym łańcuchu żywnościowym.
  • Firmy z sektora cyfrowego mogą pomóc w budowaniu odporności łańcuchów pokarmowych. Mogą one rozwijać, dostosowywać i dzielić się technologiami w zakresie transportu, podaży i popytu i pomóc w złagodzeniu tymczasowych niedoborów lub nadwyżek.
  • Przedsiębiorstwa spożywcze, w tym firmy handlu elektronicznego, mogą przyjąć lub dzielić się nowymi technologiami w celu zarządzania dostawami, w szczególności bardzo łatwo psującymi się towarami.
  • W czasach kryzysu banki i instytucje finansowe mogą pomóc rolnikom z niespłaconymi pożyczkami poprzez rozważenie środków jak np. rezygnacja z opłat, wydłużenie terminów płatności lub oferowanie alternatywnych planów spłaty.
  • Duże przedsiębiorstwa mogą pomóc w izolowaniu dostaw i rozważyć udzielenie kredytu, aby pomóc mniejszym biznesom w utrzymaniu działalności.
  • Firmy mogą dzielić się wiedzą fachową lub technologiami z innymi podmiotami, aby przyczynić się do poprawy zrównoważonej produkcji żywności. Aplikacje mobilne i inne cyfrowe narzędzia mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów związanych ze zmieniającym się klimatem, szkodnikami upraw czy pandemią.
  • Przedsiębiorstwa powinny mieć na uwadze swój wpływ na środowisko naturalne, zasoby i przyjąć zrównoważone podejście.

Więcej w opracowaniu FAO

Źródło: http://www.fao.org/world-food-day/home/en

 

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.