Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Ukraina umacnia pozycję eksportową

Kategoria: Biznes

Ukraina jest czwartym, po Wielkiej Brytanii, Brazylii i Tajlandii eksporterem mięsa drobiowego na rynek UE.

Eksport  z Ukrainy podczas koronawirusa

Jak wynika z danych KE w 2019 r. do UE trafiło blisko 134 tys. t tego gatunku mięsa, co stanowiło 14% unijnego importu drobiu. W pierwszym półroczu 2020 r. Unia zakupiła 46,9 tys. t mięsa drobiowego z Ukrainy, czyli o 31% mniej w relacji rocznej. Spadek ten wynika głównie z sytuacji na unijnym rynku drobiu, gdzie, ze względu na COVID-19, pojawiły się okresowe problemy z nadprodukcją żywca.

Nie będzie więcej „fileta z kością”

Unijny import mięsa drobiowego z Ukrainy regulowany jest wielkością przyznanych kwot importowych. Jednak jeszcze w zeszłym roku ukraińscy eksporterzy wysyłali znaczne ilości tzw. „fileta z kością”, który po oczyszczeniu z kości, wprowadzany był na rynek unijny w postaci czystego fileta. Aktualnie ze względu na uszczelnienie przepisów unijnych, ten proceder nie jest kontynuowany.

Wzrost znaczenia Ukrainy na światowym rynku

Ukraina z roku na rok umacnia swoją pozycję w światowym eksporcie drobiu. Według danych USDA w 2010 r. Ukraina eksportowała jedynie 23 tys. t mięsa kurcząt brojlerów, zajmując dwunastą pozycję w rankingu światowych eksporterów tego gatunku mięsa. Według prognoz USDA w 2020 r. wolumen eksportu osiągnie 400 tys. t, co oznacza, że Ukraina stanie się piątym, po Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Tajlandii, największym graczem w światowym handlu mięsem drobiowym.

Niższe koszty produkcji niż w UE

Ukraina eksportuje głównie bardziej wartościowe części tuszy lub całe tusze kurcząt brojlerów. Jednocześnie importuje znaczne ilości podrobów drobiowych, głównie z krajów UE. Istotną przewagą konkurencyjną ukraińskich producentów drobiu są relatywnie niskie koszty produkcji. Jak wynika z analiz Wageningen University przeciętne koszty produkcji fileta kurczęcego w Ukrainie są o około 1/3 niższe, niż średnio w UE. Przyczynia się do tego rozbudowane zaplecze paszowe (Ukraina jest dużym producentem zbóż), niższe koszty pracy, a także mniej restrykcyjne, niż w UE wymogi związane z dobrostanem zwierząt.

Polska jako importer drobiu z Ukrainy

Jeszcze w 2019 r. Ukraina była największym dostawcą mięsa drobiowego do Polski, eksportując 90,9 tys. t nieprzetworzonego mięsa i podrobów drobiowych, o wartości 127 mln EUR. W okresie I-VI 2020 r. Polska zaimportowała jedynie 1,7 tys. t tych produktów, czyli aż o 91% mniej niż przed rokiem. Tym samym Ukraina stała się trzecim, co do wielkości, po Niemczech i Wielkiej Brytanii, eksporterem mięsa drobiowego do Polski w tym okresie.

Prognozowane umocnienie pozycji handlowej

Biorąc pod uwagę przewagi konkurencyjne Ukrainy w produkcji drobiu, a także strukturę i organizację ukraińskiego rynku można spodziewać się, że kraj ten będzie umacniać swoją pozycję handlową, stając się coraz ważniejszym graczem na rynku globalnym.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.