Bezpieczeństwo żywności i żywienia - komentarz
Centrum Prawa Żywnościowego
Duże znaczenie praktyczne ma decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 30 lipca 2018 r. (znak DIH-1/45/2018), która utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję pierwszej instancji. Powołując się na orzecznictwo NSA, organ W decyzji stwierdził, że zarzuty odnośnie braku kompetencji organów Inspekcji Handlowej są nieuzasadnione.
Organ stwierdził m.in., że „[b]iorąc pod uwagę dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku, organ pierwszej instancji wziął pod uwagę, że przedsiębiorca w okresie 12 miesięcy od dnia pierwszej kontroli, włączywszy bieżącą kontrolę, po raz piąty naruszył przepisy o uwidacznianiu cen. Stwierdzone nieprawidłowości nie były jednorazowym przypadkiem naruszenia przez stronę przepisów o uwidacznianiu cen i nie miały miejsca tylko w kontrolowanej placówce. Istotnym jest tu również fakt, że kontrole we wszystkich ww. przypadkach poprzedzone były zawiadomieniem o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Strona miała więc możliwość odpowiedniego przygotowania się do kontroli”.
Ponadto organ podkreślił, że „brak cen produktów pozbawia konsumentów podstawowej informacji w tym zakresie, natomiast brak cen jednostkowych uniemożliwia konsumentom porównanie cen między produktami poszczególnych marek bądź takimi samymi produktami o różnej gramaturze, a tym samym dokonania świadomego wyboru. Nieuwidocznienie informacji o cenach nawet przy niewielkiej ilości towarów, wbrew przekonaniu strony, stanowi znaczny stopień naruszenia”.
Przeczytaj także
Komisja Europejska opublikowała rozporządzenie wykonawcze 2018/1132 z dnia 13 sierpnia 2018 r. zezwalające na zmianę nazwy i szczególnego wymogu dotyczącego etykietowania nowej żywności „syntetyczna zeaksantyna” zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283...
Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wydał decyzję z dnia 15 czerwca 2018 r., znak: KO.8230.1.91.2018 w sprawie określenia „wiejska” w nazwie szynki...
Bardzo interesujące i przydatne praktycznie orzeczenie wydał Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II GSK 3321/16) utrzymując w mocy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przedmiocie kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno- spożywczych o niewłaściwej jakości.
Polecane produkty