Wyrok Trybunału w sprawie C‑169/17 - swobodny przepływ towarów
Przedmiot
14 czerwca 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok w sprawie mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Tribunal Supremo (sąd najwyższy, Hiszpania), dotyczącego wykładni art. 34 i 35 TFUE - Swobodny przepływ towarów - Ograniczenia ilościowe - Środki o skutku równoważnym - Ochrona świń - Produkty wytwarzane lub sprzedawane w Hiszpanii - Normy jakości dla mięsa, szynki, łopatki i schabu ze świń rasy iberyjskiej - Warunki dotyczące używania nazwy 'de cebo' - Poprawa jakości produktów - Dyrektywa 2008/120/WE - Zakres obowiązywania
Powyższy wniosek został złożony w ramach sporu pomiędzy Asociación Nacional de Productores de Ganado Porcino a Administración del Estado (administracją państwową, Hiszpania) w przedmiocie dekretu królewskiego, wydanego przez rząd hiszpański i zatwierdzającego normy jakości dla mięsa, szynki, łopatki i schabu ze świń rasy iberyjskiej.
Sentencja
- 34 TFUE stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, takiemu jak sporne w postępowaniu głównym, zgodnie z którym nazwa handlowa „iberico de cebo” może być przyznana jedynie produktom spełniającym określone wymogi ustanowione w tym uregulowaniu krajowym, ponieważ to uregulowanie pozwala na przywóz i wprowadzanie do obrotu produktów z państw członkowskich innych niż państwo, w którym przyjęto omawiane uregulowanie krajowe pod nazwami, którymi opatrzone są te produkty zgodnie z uregulowaniem państwa członkowskiego ich pochodzenia, nawet jeśli są one podobne do nazw określonych w uregulowaniu krajowym spornym w postępowaniu głównym, zbliżone do nich lub z nimi zbieżne ;
- należy zauważyć, że w uregulowaniu spornym w postępowaniu głównym nie wprowadzono rozróżnienia między z jednej strony produktami przeznaczonymi do sprzedaży na rynku krajowym, a z drugiej strony, produktami przeznaczonymi do sprzedaży na rynku Unii. Wszyscy hiszpańscy producenci, którzy mają zamiar sprzedawać swoje produkty ze świń rasy iberyjskiej pod nazwami handlowymi określonymi w dekrecie królewskim 4/2014 są bowiem zobowiązani do przestrzegania wymogów wspomnianego dekretu, niezależnie od rynku, na którym pragną sprzedać swe produkty,
- 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2008/120 w związku z art. 12 tej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, takiemu jak sporne w postępowaniu głównym, uzależniającemu używanie niektórych nazw handlowych w odniesieniu do produktów ze świń rasy iberyjskiej wytwarzanych lub sprzedawanych w Hiszpanii od przestrzegania przez producentów warunków hodowli świń rasy iberyjskiej bardziej restrykcyjnych niż warunki przewidziane w tym art. 3 ust. 1 lit. a) i minimalnego wieku przy uboju wynoszącego dziesięć miesięcy.
Przeczytaj także
-
07.08.2018
Rynek mięsa – rozporządzenie w sprawie kontroli jakości tusz wieprzowych i wołowych
Na podstawie art. 17 ust. 2b pkt 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno—spożywczych dnia 8 czerwca 2018 r. wydano rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowego sposobu kontroli...
-
06.08.2018
Rozporządzenie zmieniające w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności
6 czerwca 2018 r. wydano rozporządzenie Komisji (UE) 2018/832 z dnia 5 czerwca 2018 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych...
-
16.07.2018
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie oznaczenia geograficznego „Scotch Whisky”.
Bardzo interesujący wyrok wydał Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C‑44/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Landgericht Hamburg...