Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Zmiany na globalnym rynku trzody chlewnej stymulują wzrost handlu mięsem drobiowym

Kategoria: Biznes

Tendencja wzrostowa

W UE utrzymuje się tendencja wzrostowa produkcji mięsa drobiowego. Według prognoz KE, do końca 2019 r. unijna produkcja ma zwiększyć się o 2,5% r/r, a w 2020 r o 1,5% r/r. Głównym motorem wzrostu są zmiany zachodzące na rynku trzody chlewnej. Rozprzestrzenianie się ASF w Chinach i innych krajach azjatyckich powoduje wzrost globalnego popytu importowego na wieprzowinę i wzrost jej cen. To z kolei będzie zachęcać konsumentów do substytucji mięsa wieprzowego mięsem drobiowym.

Prognozy USDA

Jak wynika z prognoz USDA, globalny eksport mięsa drobiowego w 2020 r. wzrośnie o 4% r/r, do rekordowego poziomu 12,5 mln t, głównie ze względu na sytuację w Chinach, które zwiększą swoje zakupy o 20%. Wzrost popytu importowego ze strony Państwa Środka w szczególności będzie napędzać wzrost produkcji w Brazylii i Tajlandii.

Dane KE

Wzrost globalnego popytu na mięso drobiowe przyczynia się do większego eksportu tych produktów z UE. Jak wynika z danych KE, w okresie I-VIII 2019 r. unijni eksporterzy wysłali poza granice Unii 1265,49 tys. t produktów drobiowych, czyli o 8,7% więcej r/r. Największy wzrost odnotowano w przypadku sprzedaży do Filipin, gdzie trafiło 142,1 tys. t (+34% r/r) oraz Ghany, gdzie wyeksportowano 124,2 tys. t (12,0% r/r). Eksperci KE oczekują, że w całym 2019 r. unijny eksport produktów drobiowych wzrośnie o 4,5% w relacji rocznej, a w 2020 r. o 2,7%.

Obecnie jedynie Polska i Francja mają bezpośredni dostęp do rynku chińskiego, ale tylko Polska wysyła tam istotne wielkości drobiu.

Import drobiu

Warto zaznaczyć, że chociaż w UE utrzymuje się dodatni bilans handlowy, to w okresie I-VIII 2019 r. Unia zaimportowała 576,9 tys. t produktów drobiowych, czyli o 7,4% więcej r/r. Głównymi dostawcami tych produktów były: Tajlandia, Brazylia i Ukraina. Dostawy z Tajlandii zwiększyły się o 5,5% do 215,6 tys. t, z Brazylii o 12,5% do 215,3 tys. t, natomiast w przypadku Ukrainy odnotowano spadek o 4,1% do 89,0 tys. t. Te trzy kraje odpowiadały za ponad 90% dostaw produktów drobiowych na rynek unijny. Warto dodać, że Brazylia zwiększyła głównie dostawy solonego mięsa drobiowego (+59% do 114,5 tys. t), jednocześnie zmniejszając wolumen eksportu mięsa mrożonego i wstępnie przetworzonego.

Ceny

Do końca roku ceny produktów drobiowych na rynku unijnym mogą wzrosnąć, głównie ze względu na wzrost popytu zagranicznego oraz wewnętrznego. Według szacunków KE, unijna konsumpcja tego gatunku mięsa w 2019 r. wzrośnie o 0,5 kg do 25,3 kg.

Z kolei, na krajowym rynku, jak wynika z danych MRiRW, w połowie X 2019 r. przeciętnie kurczęta brojlery skupowano po 3,29 zł/kg, czyli o 2,4% taniej niż przed rokiem. W pewnym stopniu wynika to z rosnącej produkcji krajowej i coraz silniejszej konkurencji na rynku unijnym.

Źródło: agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.