Bezpieczeństwo żywności i żywienia - komentarz
Centrum Prawa Żywnościowego
Prowadzone są obecnie prace legislacyjne nad zmianami organów kompetentnych do prowadzenia rejestrów określonej działalności na rynku spożywczym. Co się ma wkrótce zmienić?
W polskim systemie rejestrów gospodarczych istnieje bardzo wiele rejestrów dotyczących poszczególnych działalności na rynku spożywczym. Ogółem jest ich kilkadziesiąt i są one prowadzone przez bardzo różne organy. Do najbardziej powszechnych należy rejestr zakładów nadzorowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną czy rejestr zgłoszeń działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu artykułami rolno-spożywczymi, który jest prowadzony przez IJHARS. Poza nimi są jednak rejestry dotyczące określonych branż. Obecnie planowane są duże zmiany w kierunku uproszenia systemu organów rejestrowych.
Największe zmiany dotyczą kompetencji Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Zgodnie opublikowanym w grudniu 2020 r. projektem zmiany ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych ma być utworzony „centralny rejestru podmiotów działających na rynku artykułów rolno-spożywczych”. Rejestr ten ma być prowadzony przez Głównego Inspektora IJHARS w formie elektronicznej i ma scalać m.in. rejestr działalności IJHARS, rejestr producentów ekologicznych, rejestr producentów wina oraz „innych podmiotów kontrolowanych lub nadzorowanych przez organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności w ramach obrotu detalicznego lub rolniczego handlu detalicznego”.
Niezależne od powyższego prowadzone są prace legislacyjne dotyczące sektora wyrobów winiarskich. Dotychczas organem kompetentnym w zakresie rejestru „Rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich” był Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z przyjętym przez rząd 8 czerwca 2021 r. projektem nowej ustawy o wyrobach winiarskich organem prowadzącym rejestr ma być Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Analogiczna zmiana ma być przyjęta w przypadku „Rejestru podmiotów wykonujących działalność w zakresie wyrobu i przetwarzania alkoholu etylowego” oraz „Rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych”. Tutaj również – zgodnie z procedowanym projektem nowelizacji ustawy o wyrobie napojów spirytusowych – kompetencje do prowadzenia rejestrów ma być KOWR.
Planowane zmiany mają prowadzić do uproszenia systemu organów rejestrowych i ułatwić życie przedsiębiorcom. Czy tak się okaże w praktyce, musimy poczekać do uchwalenia nowelizacji ustaw przez Sejm, co może nastąpić już w tym roku.
Przeczytaj także
Nowe rozporządzenie nr 2019/787 jest stosowane od 25 maja br., ale nie wszyscy przedsiębiorcy z branży piwnej są świadomi, że dotyczy ono również ich produktów. Na co powinni uważać?
Orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza, że Państwowa Inspekcja Sanitarna nie jest uprawniona do kontroli wszystkich informacji w oznakowaniu środków spożywczych.
Powszechny dostęp do bezpiecznej żywności jest uznawany za fundamentalne prawo człowieka, a zapewnienie efektywnego systemu urzędowych kontroli mających ma na celu zagwarantowanie realizacji postanowień prawa żywnościowego oraz jej bezpieczeństwa powinno stanowić priorytet działań każdego państwa członkowskiego UE.
Polecane produkty