Bezpieczeństwo żywności i żywienia - komentarz
Centrum Prawa Żywnościowego
Orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza, że Państwowa Inspekcja Sanitarna nie jest uprawniona do kontroli wszystkich informacji w oznakowaniu środków spożywczych.
Państwowa Inspekcja Sanitarna (tzw. sanepid) jest jednym z głównych w Polsce organów urzędowej kontroli żywności. Zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest ona kompetentna do nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności. Pojęcie „warunków zdrowotnych” dotyczy bezpieczeństwa żywności i w jego zakres wchodzą również niektóre elementy znakowania na produktach. W praktyce zdarza się, że inspekcja kontroluje i kwestionuje oznakowanie produktów w zakresie, co do którego można mieć wątpliwości, czy wchodzi w zakres „warunków zdrowotnych”. Przykładowo mogą to być hasła marketingowe lub inne dobrowolne informacje o żywności, które jednak nie są ściśle związane z kwestiami bezpieczeństwa produktu. Trzeba przy tym zaznaczyć, że w zakresie innych aspektów znakowania („jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych”) kompetentnym organem jest Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Jak widać kryterium podziału kompetencji między organy ukż jest dosyć uznaniowe.
Co wtedy może zrobić przedsiębiorca? Jeśli posiada on argumenty za tym, że dany organ nie jest właściwy do kontroli danego aspektu oznakowania produktu oraz gdy decyduje się on na wejście w spór, to z pomocą może przyjść mu orzecznictwo sądów administracyjnych. W jednej ze spraw, w której pomagaliśmy naszemu klientowi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził, że oznaczenie wskazujące na sposób wytworzenia produktu spożywczego, które zdaniem organu sanitarnego miało być nierzetelne (naruszenie art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1169/2011), nie powinno być w ogóle przez niego weryfikowane. Sąd dodał, że właściwym organem w tej sprawie powinien być IJHARS. Warto zatem mieć na uwadze, jaki organ i w jakim zakresie kontroluje nasz produkt.
Przeczytaj także
Już 3 lipca 2021 r. zacznie być stosowane rozporządzenie ustanawiające obowiązkowe oznaczenia dla opakowań z tworzyw sztucznych. Niedawno ukazał się również projekt polskich przepisów określających sankcje za brak takiego oznaczenia. Dlatego warto się zastanowić w jakim zakresie te przepisy będą miały zastosowanie dla branży spożywczej.
Unia Europejska coraz bardziej otwiera swój rynek spożywczy dla owadów. Ponieważ owady nie są typowym elementem diety Europejczyków, ich wprowadzanie na rynek musi być procedowane w ramach regulacji dla tzw. „nowej żywności” (novel food) określonej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283.
Wchodzące w życie 25 maja 2021 r. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych […] oraz projekt polskich przepisów do tego aktu wprowadzają na przedsiębiorców zupełnie nowe obowiązki w zakresie dokumentowania leżakowania napojów spirytusowych.
Polecane produkty