Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Olej palmowy jest najpopularniejszym olejem roślinnym na świecie, a wiedza o szkodliwym wpływie jego produkcji na środowisko wydaje się powszechna. Czy jednak konsumenci są w pełni świadomi wszystkich wad i zalet wykorzystania tego składnika w codziennie kupowanych przez siebie produktach?
Oświadczenia, certyfikaty, wpływ na środowisko
Aby odpowiedzieć na to pytanie naukowcy z niemieckiego Uniwersytetu w Göttingen przeprowadzili badanie z udziałem 1247 osób, które pytano m.in. o ogólne znaczenie oleju palmowego dla przemysłu spożywczego, wiarygodność oświadczeń typu „bez oleju palmowego”, porównanie certyfikowanego oleju palmowego z innymi olejami roślinnymi, a także koncepcję pośrednich zmian w użytkowaniu gruntów (ILUC, ang. indirect land use change) – czyli efektów wywieranych na środowisko przez zagospodarowanie obszarów rolnych na potrzeby produkcji określonego surowca.
Dodatkowe wskazówki
Uczestników podzielono na trzy grupy: pierwszej zaprezentowano ogólne dane o wpływie oleju palmowego na środowisko, drugiej – szczegółowe informacje na temat ILUC, trzecia natomiast nie otrzymała żadnych dodatkowych wskazówek. Celem naukowców było zbadanie w jaki sposób pogłębienie wiedzy wpływa na zero-jedynkowe lub bardziej zniuansowane postrzeganie problemów związanych z olejem palmowym przez konsumentów.
Wyważona ocena rzeczywistości?
Wyniki badania pokazały, że dodatkowe informacje przyczyniają się przede wszystkim do podniesienia świadomości dotyczącej aspektów powiązanych z ILUC, a w mniejszym stopniu także do lepszego zrozumienia oświadczeń typu „bez oleju palmowego” czy popularnych certyfikatów. Okazuje się jednak, że konsumentom z trudem przychodzi wyważone porównywanie skutków produkcji oleju palmowego w zestawieniu z innymi olejami roślinnymi. Uczestnicy badania mieli bowiem tendencję do zbyt optymistycznego postrzegania alternatyw, mimo że nie w każdym przypadku stanowiłyby one mniejsze obciążenie dla środowiska.
Potrzeba przejrzystych informacji
„Konsumenci mają z reguły niewiele czasu na rozważanie społecznych, środowiskowych czy zdrowotnych konsekwencji swoich wyborów żywieniowych”, mówi współautorka publikacji, Sophie-Dorothe Lieke z Uniwersytetu w Göttingen. „Nasze badanie wskazuje, że dla wielu z nich dostępne dane bywają przytłaczające – potrzebują oni przejrzystych, wiarygodnych informacji. Na przykład w postaci «eko-etykiety», która nie tylko wyjaśniałaby różnice między poszczególnymi systemami produkcji, ale również byłaby pomocna w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych związanych z wpływem na środowisko wybieranych na co dzień produktów”.
Źródła:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235255092300132X?via%3Dihub
Przeczytaj także
Urząd ds. Żywności i Leków Ghany pod koniec 2021 r. przeprowadził ogólnokrajowe kontrole na obecność niedozwolonego barwnika Sudan IV w olejach palmowych badając 306 próbek.
Z 4461 przebadanych w Indiach próbek oleju przez FSSAI, podejrzewa się, że nawet 24,2% mogło zostać zafałszowanych.
Wycofanie nigeryjskiego oleju palmowego z powodu zafałszowania barwnikiem Sudan IV