Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Czy konsumenci są świadomi rzeczywistych skutków produkcji oleju palmowego?

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Olej palmowy jest najpopularniejszym olejem roślinnym na świecie, a wiedza o szkodliwym wpływie jego produkcji na środowisko wydaje się powszechna. Czy jednak konsumenci są w pełni świadomi wszystkich wad i zalet wykorzystania tego składnika w codziennie kupowanych przez siebie produktach?

Oświadczenia, certyfikaty, wpływ na środowisko

Aby odpowiedzieć na to pytanie naukowcy z niemieckiego Uniwersytetu w Göttingen przeprowadzili badanie z udziałem 1247 osób, które pytano m.in. o ogólne znaczenie oleju palmowego dla przemysłu spożywczego, wiarygodność oświadczeń typu „bez oleju palmowego”, porównanie certyfikowanego oleju palmowego z innymi olejami roślinnymi, a także koncepcję pośrednich zmian w użytkowaniu gruntów (ILUC, ang. indirect land use change) – czyli efektów wywieranych na środowisko przez zagospodarowanie obszarów rolnych na potrzeby produkcji określonego surowca.

Dodatkowe wskazówki

Uczestników podzielono na trzy grupy: pierwszej zaprezentowano ogólne dane o wpływie oleju palmowego na środowisko, drugiej – szczegółowe informacje na temat ILUC, trzecia natomiast nie otrzymała żadnych dodatkowych wskazówek. Celem naukowców było zbadanie w jaki sposób pogłębienie wiedzy wpływa na zero-jedynkowe lub bardziej zniuansowane postrzeganie problemów związanych z olejem palmowym przez konsumentów.

Wyważona ocena rzeczywistości?

Wyniki badania pokazały, że dodatkowe informacje przyczyniają się przede wszystkim do podniesienia świadomości dotyczącej aspektów powiązanych z  ILUC, a w mniejszym stopniu także do lepszego zrozumienia oświadczeń typu „bez oleju palmowego” czy popularnych certyfikatów. Okazuje się jednak, że konsumentom z trudem przychodzi wyważone porównywanie skutków produkcji oleju palmowego w zestawieniu z innymi olejami roślinnymi. Uczestnicy badania mieli bowiem tendencję do zbyt optymistycznego postrzegania alternatyw, mimo że nie w każdym przypadku stanowiłyby one mniejsze obciążenie dla środowiska.

Potrzeba przejrzystych informacji

„Konsumenci mają z reguły niewiele czasu na rozważanie społecznych, środowiskowych czy zdrowotnych konsekwencji swoich wyborów żywieniowych”, mówi współautorka publikacji, Sophie-Dorothe Lieke z Uniwersytetu w Göttingen. „Nasze badanie wskazuje, że dla wielu z nich dostępne dane bywają przytłaczające – potrzebują oni przejrzystych, wiarygodnych informacji. Na przykład w postaci «eko-etykiety», która nie tylko wyjaśniałaby różnice między poszczególnymi systemami produkcji, ale również byłaby pomocna w podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych związanych z wpływem na środowisko wybieranych na co dzień produktów”.

Źródła:

 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235255092300132X?via%3Dihub

https://www.eurekalert.org/news-releases/1002460?fbclid=IwAR377VorrKdpODBOUjdesAtJf5I4G8-yhLXPfHbpSsmi095-oWWEZt7Zczc

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Dodatki i składniki

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.