Czy miłość do polskiej kuchni da się pogodzić z próbowaniem nowinek kulinarnych?
Pobierz materiałyKOSMOPOLICI CZY TRADYCJONALIŚCI?
Polacy kosmopolici?
Wystarczy jedna wizyta w hipermarkecie w Warszawie, by nabrać przekonania, że Polacy polubili kuchnię międzynarodową na tyle, że potrzebują do gotowania w domu trawy cytrynowej we wszystkich możliwych stanach skupienia tj. świeżą, mrożoną, jako pastę w słoiczku albo suszoną w formie przyprawy. Jedna wizyta w osiedlowym dyskoncie i można to przekonanie ugruntować, widząc osobny regał z produktami z kuchni azjatyckiej. Dodatkowo mając w pamięci reklamowane tygodnie kuchni np. azjatyckiej, czy też portugalskiej, sporą oglądalność różnych programów kulinarnych i coraz większą chęć Polaków do podróżowania, można by przypuszczać, że zanurzyliśmy się po uszy w kuchni świata i na talerzu jesteśmy bardziej kosmopolitami niż tradycjonalistami.
Polacy tradycjonaliści?
Nic bardziej mylnego! Realizowany przez instytut badawczy Ipsos cykliczny sondaż „Food Trends / Trendy w Zwyczajach Żywieniowych” jednoznacznie potwierdza naszą miłość do polskiej kuchni. Zdecydowana większość Polaków (tj. 81%) wciąż deklaruje, że preferuje właśnie rodzimą kuchnię tradycyjną. Ta postawa potwierdza się również w zeznaniach na temat posiłków spożywanych przez respondentów w ciągu kilku dni poprzedzających sondaż. Np. w czasie (letniego!!!!!!) weekendu ponad połowa z Polaków na pierwsze danie obiadowe spożyła rosół. Nasze babcie byłyby wzruszone!
Polacy kosmopolici i Polacy tradycjonaliści.
No to jak to jest? Czy producenci żywości, oraz retailerzy się mylą i zupełnie niepotrzebnie marnują miejsce na półce w sklepie i zupełnie bez sensu usiłują nas przekonać do inspiracji z zagranicy?
Pewnie nie… Bo oczywiście część z nas od czasu do czasu eksperymentuje. Ale uwaga, kto się miał załapać na trend kulinarnego kosmopolityzmu (promowany do tej pory), ten się już załapał. Od paru lat nie wzrasta specjalnie liczba osób eksperymentujących z gotowaniem dań wychodzących poza tradycyjnie polskie ramy tego, co gotowały nasze babcie. Większość Polaków okopała się więc na dobrze znanych, kuchennych pozycjach lub też nie został do tej pory znaleziony pomysł (produktowy lub komunikacyjny) na zmianę ich postaw i zachowań kulinarnych. Zatem marketingowcy, producenci i retailerzy do dzieła J
Po więcej informacji o zwyczajach żywieniowych Polaków zapraszamy do raportu Ipsos „Food Trends’ 2017”- szczegóły w załączniku
Przeczytaj także
-
26.02.2018
Wegetarianizm to nisza? Jest inny trend, który pomoże ci sprzedać produkty bezmięsne
Jakość żywota wegetarianina w ostatnich latach znacząco się poprawiła. Czasy, gdy jedyną opcją w sklepie były gumowate kotlety sojowe, a w restauracji prosząc o danie bezmięsne otrzymywał same ziemniaki z surówką i ewentualnie z jajkiem...
-
06.02.2018
Współczesne odchudzanie – to nie taka prosta sprawa
Dawno już minęły czasy gdy rubensowskie kształty wyznaczały kanon piękna wśród kobiet, a wydatny brzuszek komunikował wysoki stopień zamożności wśród panów. Na przestrzeni stuleci powszechny ideał pięknego ciała zmieniał...
-
08.01.2018
Śniadaniowa Gra o Tron
W ostatnich dekadach kawa szturmem zdobyła stoły i stoliki Polaków, poważnie zagrażając pozycji herbaty jako królowej gorących napojów w naszym kraju. Za ilościowym wzrostem spożycia idą jakościowe przemiany w kulturze picia kawy...
Artykuł opublikowany dzięki firmie:
-
Ipsos
44