Ogólny kontekst
Dnia 15 stycznia 2024 r. Komisja Europejska opublikowała zawiadomienie (C/2024/694) zawierające pytania i odpowiedzi dotyczące wdrażania przepisów UE dotyczących dealkoholizacji win. W dokumencie przedstawiono odpowiedzi na pytania techniczne otrzymane przez służby Komisji, które następnie zostały omówione z ekspertami. Zawiadomienie ma dostarczyć praktycznych odpowiedzi na pytania związane z przepisami dotyczącymi dealkoholizacji win, zawartymi przede wszystkim w rozporządzeniu nr 1308/2013 ustanawiającym wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz rozporządzeniu 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV.
Treść zawiadomienia
Zawiadomienie zawiera odpowiedzi na 16 praktycznych pytań z zakresu przepisów dotyczących dealkoholizacji win. Komisja odpowiedziała na takie pytania jak m.in.:
-dlaczego nie można produkować niskoalkoholowego wina musującego w procesie drugiej fermentacji alkoholowej wina odalkoholizowanego?
-czy wina odalkoholizowane i częściowo odalkoholizowane mogą być nazywane winami, mimo że nie spełniają wymogów dotyczących minimalnej rzeczywistej zawartości alkoholu, o której mowa w kategoriach 1 i 4–9 wskazanych w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013?
-czy dealkoholizacja win musujących nie jest nieekonomiczna i czy nie wymagałaby wprowadzenia szczególnych procedur kontrolnych?
-w jaki sposób producent powinien ustalić datę minimalnej trwałości? Czy zostaną wydane wytyczne dotyczące sposobu określania daty minimalnej trwałości odalkoholizowanych lub częściowo odalkoholizowanych produktów sektora wina?
-mamy wątpliwości co do sposobu oznakowania wina, w którym zawartość alkoholu została zmniejszona o ponad 20 %, lecz zawartość alkoholu pozostaje wyższa niż minimalna ilość dozwolona w odniesieniu do kategorii „wino” w produkcie końcowym. Czy możemy stwierdzić, że tego rodzaju produkt w ogóle nie może zostać wprowadzony na rynek europejski?
Odpowiedzi na te oraz pozostałe pytania znajdziesz w pełnej treści zawiadomienia dostępnej pod adresem:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:C_202400694
Uwaga! Należy pamiętać, że zawiadomienie ma na celu wsparcie organów krajowych i przedsiębiorstw w stosowaniu przepisów UE i nie stanowi oficjalnej wykładni prawa.
Prawniczka, ekonomistka. Ekspertka prawa żywnościowego i liderka projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorantka w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/