Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Rada Eksportu Produktów Mleczarskich w Stanach Zjednoczonych (USDEC, Mark O'Keefe) przygotowała zestawienie najważniejszych działań rozwojowych największych mleczarni na świecie. Z opracowania wybraliśmy najważniejsze, z I p. 2018 r., które dotyczyły firm europejskich.
Arla Foods: przejęcia, Starbucks i nowe etykiety
W 2018 r. Arla Foods planowała na działalność inwestycyjną przeznaczyć 527 mln euro. Połowa środków miała być przeznaczona na projekty poza Europą (min. na Bliskim Wschodzie, w Afryce Płn., Chinach i Azji Pd-Wsch.). W Wielkiej Brytanii Arla przejęła Yeo Valley Dairies, rozbudowując w ten sposób swoje portfolio produktów organicznych na tym rynku. Firma podpisała też 21-letnią, strategiczną umowę ze Starbucksem, przyznającą Arli licencję na dalszą produkcję, dystrybucję i sprzedaż napojów kawowych na bazie mleka gotowych do spożycia (RTD). Arla Food połączyła siły ze start-upem Mimica Touch, aby stworzyć „wyboiste etykiety”, które sygnalizują, że produkty osiągnęły koniec okresu przydatności do spożycia.
FrieslandCampina: Chiny i Etiopia
FrieslandCampina w 2018 r. planowała zainwestować 100 mln euro w celu zwiększenia sprzedaży w Chinach. Środki te przeznaczone są na rozszerzenie dystrybucji preparatów dla niemowląt i dzieci do mniejszych miast, zwiększenie sprzedaży płynnych produktów dla sektora gastronomicznego oraz wprowadzenie nowych artykułów, np. serów. Mleczarnia ta i Veris Investments zakupiły mniejszościowy pakiet udziałów w etiopskiej mleczarni Holland Dairy.
Glanbia Ingredients: biorafineria w Irlandii
Glanbia Ingredients koordynuje projekt KE AgriChemWhey w Irlandii. Plan zakłada budowę zintegrowanej biorafinerii o wartości 37 mln euro, która przetworzy rocznie 25 tys. t permeatu serwatki i odlaktozowanego permeatu serwatki na kwas L-mlekowy, kwas polilaktyczny, minerały do żywienia ludzi i nawozy pochodzenia biologicznego.
Dairy Crest: wzrost produkcji sera i serwatki
Brytyjski Dairy Crest miał przeznaczyć 85 mln funtów na rozbudowę zdolności produkcyjnych serów i serwatki w zakładzie w Kornwalii. Pozwoli to w ciągu 5 lat zwiększyć moce produkcyjne sera z 54 tys. t do 77 tys. t rocznie, przy proporcjonalnym wzroście ilości serwatki.
Nestlé: nowy produkt na rynku chińskim
Nestlé wprowadziło w Chinach pod nazwą Illuma Atwo produkt w formule A2 beta-kazeina - białko dla niemowląt. Oznacza to zwiększenie konkurencji w rozwijającym się sektorze mleczarskim A2 pomiędzy Nestlé a takimi firmami jak nowozelandzka spółka a2 Milk Co. i australijska firma Freedom Foods, które już posiadają produkty na rynku.
Milk Alliance: ukraiński ser w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Po dziewięciomiesięcznym procesie negocjacji Milk Alliance (grupa dziewięciu ukraińskich producentów mleka) rozpoczęła wysyłkę sera do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Bardziej szczegółowe informacje dostępne są na stronie USDEC: http://www.usdec.org/
Przeczytaj także
Według danych CLAL w pierwszych jedenastu miesiącach 2018 r. import większości kategorii produktów mleczarskich przez Chiny – największego importera produktów mleczarskich na świecie – był większy niż w analogicznym okresie przed rokiem.
W I połowie 2018 r., według danych PONT Info, w przedsiębiorstwach mleczarskich zatrudniających co najmniej 10 osób koszty działalności ogółem w przeliczeniu na jedno przedsiębiorstwo zwiększyły się w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem o 5,9%. Warto jednak zauważyć, że wzrost ten był mniejszy...
Rosnący skup mleka oraz prawdopodobnie mniejsza ilość surowca kierowana na mleko przerzutowe znajduje odzwierciedlenie we wzroście produkcji większości przetworów mleczarskich.