Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowe badanie naukowe pokazuje, że „zielone impulsy” stosowane przez firmy oferujące żywność z dostawą do domu mogą znacząco wpłynąć na ilość generowanych przez konsumentów plastikowych odpadów.
Subtelne sugestie
W związku z ogromnym wzrostem popularności usług polegających na dostarczaniu żywności bezpośrednio do domu klienta w czasie pandemii COVID-19 poważnym problemem środowiskowym stały się jednorazowe plastikowe sztućce. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Chin, Japonii i Filipin wskazuje, że odpowiednie „zielone impulsy” – subtelne sugestie kierowane przez firmy w stronę konsumentów – skutecznie zachęcają do zamawiania posiłków bez jednorazowych sztućców, co może przekładać się na istotne ograniczenie ilości plastikowych odpadów.
Domyślnie „bez sztućców” i „zielone punkty”
Badacze podjęli współpracę z należącym do firmy Alibaba serwisem Ele.me, który oferuje możliwość zamawiania jedzenia online. Jest to druga co do wielkości tego typu platforma w Chinach, która w 2022 r. miała ponad 753 miliony użytkowników. Naukowcy oceniali efektywność „zielonych impulsów” stosowanych przez Alibabę w celu ograniczenia zużycia jednorazowych sztućców. Przy składaniu zamówienia jako domyślną firma wprowadziła opcję „bez sztućców”, a jednocześnie uruchomiła system „zielonych punktów” przyznawanych klientom w nagrodę za rezygnację z plastikowych widelców, łyżek itp. Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów konsumenci zyskiwali możliwość zasadzenia drzewa pod swoim własnym imieniem.
Skuteczna strategia
Zespół badaczy analizował comiesięczną historię zamówień użytkowników platformy Ele.me w okresie 2019-2020 r. w 10 głównych miastach Chin. Jak się okazało, „zielone impulsy” – domyślna opcja „bez sztućców” i system gratyfikacyjny – zwiększyły odsetek zamówień bez plastikowych przyborów aż o 648%.
3,26 miliona ton plastiku mniej
Gdyby „zielone impulsy” zastosowano w całych Chinach, rocznie można byłoby zaoszczędzić 21,75 miliarda zestawów jednorazowych sztućców, co przełożyłoby się na zmniejszenie ilości plastikowych odpadów o 3,26 miliona ton, a jednocześnie uratowałoby 5,44 miliona drzew, które ścinane są na potrzeby produkcji drewnianych pałeczek dodawanych do zamówień. „Inne platformy oferujące dostawę jedzenia do domu, takie jak UberEats czy DoorDash, mogłyby wprowadzić podobne rozwiązania w ramach ograniczania zużycia jednorazowych sztućców i globalnej walki z zanieczyszczeniem środowiska plastikiem”, podsumowuje współautor publikacji, prof. Guojun He z Uniwersytetu w Hong Kongu.
Źródła:
Przeczytaj także
Polski Pakt Plastikowy, międzysektorowe partnerstwo na rzecz zamknięcia obiegu opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce, obchodzi trzecie urodziny! FoodFakty jako Członkowie Wspierający Paktu serdecznie zapraszamy do dołączenia do nas podczas III Konferencji urodzinowej Paktu „Wiele perspektyw – wspólna wizja zamknięcia obiegu opakowań” już 10 października w Warszawie.
Tekst jednolity uwzględnia m.in. zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, a także zmiany wynikające z przepisów ogłoszonych przed dniem 29 czerwca 2023 r.
Z uwagi na brak dowodów potwierdzających bezpieczeństwo stosowania ww. produktów zakazano ich sprzedaży, a towary znajdujące się obecnie na rynku mają zostać wycofane