Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!
Dziękujemy za opinię!

Plan Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego wg KE

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Komisja Europejska opracowała Plan Rozwoju dla Rolnictwa Ekologicznego. Jego głównym celem jest wsparcie rolnictwa ekologicznego oraz zwiększenie skali jego produkcji do 25% w stosunku do całej produkcji rolnej w Unii Europejskiej jeszcze przed 2030 r. Rozwój rolnictwa ekologicznego stanowi szczególnie istotny element kompleksowych zmian w Unii Europejskiej takich jak Europejski Zielony Ład, strategia „Od pola do stołu” oraz strategia w zakresie bioróżnorodności. 

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w komunikacie Komisji „Zalecenia dla państw członkowskich w sprawie ich planów strategicznych dotyczących wspólnej polityki rolnej” COM(2020) 846 final, dostępnym pod adresem:

https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2020/PL/COM-2020-846-F1-PL-MAIN-PART-1.PDF 

Więcej na temat "Zielonego Ładu" dowiesz się z artykułu:

https://foodfakty.pl/zielony-lad-czyli-neutralnosc-klimatyczna-celem-wieloaspektowej-strategii-ue 

Osiągnięcie skali produkcji ekologicznej rzędu 25% ma zostać urzeczywistnione poprzez realizację 23 konkretnych działań skupionych wokół 3 głównych osi takich jak: zwiększenie konsumpcji, wzrost produkcji oraz dalszy zrównoważony rozwój sektora rolnictwa ekologicznego.  

Oś pierwsza: produkty i żywność ekologiczna dla wszystkich - wzrost popytu oraz zaufania konsumentów.

Jak wskazuje Komisja, przeciętny Europejczyk wydaje na produkty ekologiczne 84 euro w skali roku. Biorąc jednak pod uwagę różnorodny rozkład średniej konsumpcji żywności ekologicznej w poszczególnych w państwach członkowskich, średnia ta waha się w zależności od kraju od 1 aż do 344 euro. Z tego względu, pomimo, iż rolnictwo ekologiczne uważane jest za stosunkowo nowy sektor, charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu. Tylko na przestrzeni ostatnich 10 lat powierzchnia areałów wzrosła z 8.3 mln ha do w 2009 r. do 13.8 mln ha w 2019 r., co oznacza 66% wzrost. W tym samym okresie wartość rynku wzrosła z 18 mld euro do 41 mld euro. 

W ramach tego obszaru Komisja planuje podjąć następujące działania:

  • promowanie rolnictwa ekologicznego oraz logo produkcji ekologicznej tj. „ekoliścia”
  • promowanie ekolingczych stołówek oraz tzw. „zielonych”, ekologicznych zamówień publicznych oraz ekoinnowacji 
  • wspieranie ekologicznych planów dla szkół
  • zapobieganie fałszowaniu żywności ekologicznej oraz budowanie zaufania konsumentów
  • rozwój systemu „traceability”, czyli identyfikowalności produktów
  • zaangażowanie sektora prywatnego.

Oś druga: w kierunku roku 2030 - wspieranie konwersji oraz całego łańcucha dostaw.

Podobnie jak miało to miejsce w przypadku średniej kwoty wydawanej przez statystycznego Europejczyka na żywność ekologiczną, również przeciętna wielkość areałów ekologicznych  wynosząca 8.5% wszystkich upraw, znacząco różni się w przypadku poszczególnych państw członkowskich i waha się od 0.5% aż do ponad 25%. Nowe tendencje wspólnej polityki rolnej zmierzają w kierunku ułatwiania rolnikom przystępowania do systemu certyfikacji ekologicznej np. poprzez możliwość certyfikacji grupowej. 

W ramach tego obszaru Komisja planuje podjąć następujące działania: 

  • zachęcanie do konwersji, inwestycji oraz wymiany najlepszych praktyk 
  • rozwój sektora analiz w celu zwiększenia przejrzystości rynku 
  • wsparcie dla organizacji łańcucha dostaw
  • wspieranie lokalnej, niewielkiej produkcji oraz krótkich łańcuchów dostaw
  • rozwój żywienia zwierząt zgodnie z zasadami ekologicznej produkcji 
  • wspieranie ekologicznej akwakultury.

Oś trzecia: ekologia jako wzór - rozwój wkładu rolnictwa ekologicznego w zrównoważony rozwój.

Redukcja śladu węglowego wytwarzanego przez produkcję rolną stanowi istotny element dążenia Unii Europejskiej do neutralności klimatycznej, która ma zostać osiągnięta w 2050 roku. Ma to  m.in. zapobiec postępującym zmianom klimatycznym, zmniejszyć emisję dwutlenku węgla oraz wspierać bioróżnorodność. 

W ramach tego obszaru Komisja planuje podjąć następujące działania: 

  • zmniejszenie wpływu na klimat i środowisko 
  • poprawa bioróżnorodności oraz zwiększenie plonów
  • podniesienie dobrostanu zwierząt
  • zwiększenie efektywności wykorzystywanych zasobów.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat produkcji ekologicznej żywności? Zapisz się na webinar https://foodfakty.pl/podstawy-prawne-produkcji-zywnosci-ekologicznej 

Szczegóły planu działań na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego dostępne są pod adresem:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1275 

Pełen tekst komunikatu Komisji w sprawie Planu Rozwoju Rolnictwa ekologicznego dostępny jest pod adresem:

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/farming/documents/com2021_141_act_organic-action-plan_en.pdf 

 

Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Certyfikacja Eko Prawo żywnościowe

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.