Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
COVID-19 szybko rozprzestrzenił się na Koreę Południową, a pierwszy zgłoszony przypadek miał miejsce 20 stycznia 2020 r. Podobnie jak w Chinach i Hongkongu, a potem na całym świecie, reakcją na COVID-19 w Korei Południowej było ograniczenie mobilności obywateli i egzekwowanie różnorodnych metod pracy zdalnej celem ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa. W ten sposób przetestowano krajową infrastrukturę handlu elektronicznego, wpływ na ceny online i dostępność wybranych towarów. Raport przygotowany został przez Euromonitor International, a wykorzystane dane pochodzą z okresu od 1 stycznia do 23 lutego 2020 r.
Dostępność produktów
Korea Południowa zdołała utrzymać zapasy magazynowe produktów, które cieszyły się dużym popytem od czasu kryzysu COVID-19 ze względu dobrze zbudowaną krajową sieć logistyczną oraz zewnętrznych dostawców. Podczas gdy w niektórych kategoriach, takich jak uniwersalne ściereczki do czyszczenia, ryż, a w szczególności mydło w płynie, do 9 lutego odnotowano wzrost zapasów w sklepach internetowych, jednak większość tych wzrostów była nieznaczna, z niewielkim wyjątkiem dla mydła w płynie. Co więcej, kanał e-commerce był w stanie szybko odbudować zapasy, by sprostać zwiększonemu popytowi. Było to w dużej mierze możliwe ze względu na silne poleganie Korei Południowej na zewnętrznych sprzedawcach sprzedających za pośrednictwem platform internetowych, takich jak 11th Street i Gmarket, co zapewnia różnym sprzedawcom możliwość dotarcia do konsumentów.
Dynamika cen w Korei Południowej
Mimo że konsumenci mieli dostęp do produktów, ceny silnie wahały się po wybuchu COVID-19. Mydło w płynie było bardzo pożądanym produktem ze względu na zalecenia dotyczące częstego mycia rąk w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa. Po analizie prawie 2400 jednostek SKU mydła w płynie w 23 sklepach internetowych w okresie od 1 stycznia do 23 lutego 2020 r., nastąpił znaczny ruch w medianie ceny w tej kategorii. Począwszy od 1 stycznia , gdy cena mydła w płynie wynosiła 16,62 USD i gdy osiągnęła szczyt - 18,38 USD 3 lutego br. Wzrost ten spowodowany był głównie zakupami pod wpływem paniki, ponieważ konsumenci starali się poprawić swoją higienę i powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa. Jak widać na poniższym wykresie, po osiągnięciu szczytu na początku lutego, ceny kategorii mediany utrzymywały się powyżej progu 17,50 USD do 18 lutego. Mediany cen zaczęły następnie systematycznie spadać w następnym tygodniu.
Jak wspomniano wcześniej, maksymalna mediana ceny mydła w płynie w tym okresie osiągnęła 18,38 USD; była ona o 12% wyższa niż jej minimalna mediana ceny między 1 stycznia a 23 lutego 2020 r. Z produktów żywnościowych - ryż doświadczył stosunkowo niewielkiej zmiany mediany cen w badanym okresie. Rząd Korei Południowej kontroluje cenę ryżu, co zapobiegło znacznym wahaniom cen w Internecie lub wycenom cen, pomimo rosnącego popytu ze strony konsumentów.
Rozwój handlu e-commerce
Koreańczyków nadal obowiązują ograniczenia, jednak najgorsze już minęło. Oczekuje się, że coraz więcej produktów „domowego użytku” będzie sprzedawanych głównie za pośrednictwem kanałów handlu elektronicznego. Konsumenci dostosowują się do nałożonych na nich ograniczeń i nastąpiła zmiana nawyków zakupowych. Może to spowodować, że również inne kategorie produktów, takie jak kawa w opakowaniach premium i posiłki gotowe spotkają się z dynamicznymi zmianami cen on-line, a także większy odsetek produktów może być niedostępnych.
Boom w handlu e-commerce prawdopodobnie utrzyma się po wygaśnięciu pandemii – prognozuje Euromonitor.
Przeczytaj także
Kryzys Covid-19 dotknął całą światową gospodarkę. Jakie działania należy podjąć, by przeciwdziałać jego skutkom w branżach przemysłu rolno-spożywczego? Oraz by zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe?
Dla polskiego sektora mleczarskiego Niemcy to najważniejszy partner w wymianie międzynarodowej. Ewentualne zakłócenia w łańcuchu dostaw między Polską a Niemcami związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa mogą oddziaływać na sektor mleczarski.
Globalne zakupy spożywcze online wzrosły o 15% w ciągu ostatnich dwóch lat, co prowadzi do szacowanej na 70 miliardów dolarów dodatkowej sprzedaży w fmcg online. Według nowego raportu firmy Nielsen, zakupy online pakowanych i świeżych artykułów spożywczych wzrosły o 15% w ciągu ostatnich dwóch...