Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Jak postrzegana jest polska żywność? Raport dot. systemów żywnościowych w Wlk. Brytanii ujawnia brak zaufania do globalnej żywności

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

W Wielkiej Brytanii opublikowano pierwszy w historii raport „Trust in Food”, który pokazuje stosunek brytyjskich obywateli do żywności i napojów. Badania przeprowadzone przez YouGov z udziałem ponad 3500 dorosłych osób w Wielkiej Brytanii wykazały, że opinia publiczna w przeważającej mierze wierzy, że brytyjska żywność jest bezpieczna, identyfikowalna i dobrej jakości. Brytyjscy konsumenci ufają brytyjskiej żywności w takim samym stopniu, jak jakości wody i opiece NHS, a także znacznie bardziej niż policji, służbom sądowym.

Jednym z głównych powodów zaufania społeczeństwa do brytyjskiej żywności jest ukryte zaufanie do systemów regulacji i gwarancji, które istnieją w Wielkiej Brytanii. Połowa (48%) ankietowanych podaje wysokie standardy i przepisy jako powód, dla którego ufa żywności w Wielkiej Brytanii. Respondenci uważają również, że systemy kontroli i gwarancji, takie jak British Lion and Red Tractor (70%) odgrywają większą rolę niż rząd (64%) w zapewnianiu, że żywność w Wielkiej Brytanii jest bezpieczna i dobrej jakości.

Poziom zaufania Brytyjczyków do żywności importowanej

Co istotne, podczas gdy 84% konsumentów w Wielkiej Brytanii ufa żywności wyprodukowanej w Wielkiej Brytanii, poziom zaufania do żywności spoza miejscowego rynku jest bardzo zróżnicowany. Irlandia i Nowa Zelandia cieszą się największym zaufaniem wśród brytyjskich konsumentów, za nimi plasują się wiodący producenci żywności w UE, tacy jak Szwecja, Niemcy, Włochy, Dania i Holandia.

Z kolei tylko 25% Brytyjczyków ufa żywności z USA, a tylko 11% ufa żywności z Chin. Kraje Wspólnoty Narodów, takie jak Australia i Kanada, pozostają w tyle za kilkoma głównymi krajami produkującymi żywność w UE. Tylko 17% brytyjskich konsumentów ufa brytyjskiej żywności w niewielkim stopniu lub wcale. Spośród nich 40% opiera swoją krytykę na przekonaniu, że dostępna dla nich żywność jest niezdrowa, nadmiernie przetworzona lub w inny sposób niskiej jakości.

Jak wygląda zaufanie Brytyjczyków do polskiej żywności?

Generalnie 43% Brytyjczyków ma zaufanie do żywności pochodzącej z Polski. Ale tylko 9% respondentów uważa ją za wysokiej jakości. Niestety nie jest to najlepszy wynik na tle innych krajów UE.

W ujęciu produktowym – Brytyjczycy doceniają polskie jabłka.  Import jabłek ma bardziej spójny poziom zaufania niż w przypadku innych produktów spożywczych. Konsumenci w całej Wielkiej Brytanii są ogólnie bardziej zadowoleni ze świeżych produktów z kontynentu europejskiego niż produktów mięsnych z tych samych krajów. Widać też większe zaufanie do jabłek importowanych z krajów, które mają niższy poziom zaufania. Na przykład 25 proc. respondentów było zadowolonych z jabłek z Polski, a 15% z Kenii.

Żywność ze sklepu czy na wynos?

Ponad dwa razy więcej Brytyjczyków ufa żywności kupowanej w sklepach niż wynosom i z dostawą. Zaufanie konsumentów do składników żywności, które kupują do samodzielnego przygotowania w domu, jest bardzo duże. Dotyczy to zwłaszcza żywności postrzeganej jako lokalna, kupowanej w specjalistycznych lub „hiperlokalnych” sklepach, której ufa ponad osiem na dziesięć osób. Prawie tyle samo osób (78%) ufa żywności kupowanej w supermarketach. Poziom zaufania nieznacznie spada w przypadku jedzenia przygotowywanego w restauracjach (70%), przy znacznie niższym zaufaniu do jedzenia na wynos i z dostawą (37%). Niski poziom zaufania do sektora dań na wynos jest szczególnie interesujący, biorąc pod uwagę wykładniczy wzrost tego sektora w latach poprzedzających pandemię COVID-19.

 

ZAPOZNAJ SIĘ Z  PEŁNĄ TREŚĆ RAPORTU

Źródło: https://assurance.redtractor.org.uk/trust-in-food-index/

Wybierz obszar: Bezpieczeństwo żywności

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn