Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowe wymagania dotyczące znakowania żywności - informacje o pochodzeniu podstawowego składnika żywności

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, każdy produkt spożywczy, wprowadzany do obrotu na terenie Unii Europejskiej musi zostać odpowiednio oznakowany oraz posiadać etykietę zgodną z wymaganiami prawnymi. Podmiotami odpowiedzialnymi za prawidłowe oznakowanie oraz etykietowanie są producenci, importerzy i dystrybutorzy produktów spożywczych. Pan Adam Bońkowski, auditor wiodący oraz ekspert TÜV SÜD Polska w zakresie branży spożywczej, odpowiada na kluczowe pytania odnośnie znakowania produktów spożywczych oraz opowiada o korzyściach płynących z weryfikacji etykiet.

Dlaczego zasady znakowania produktów spożywczych podlegają ciągłym zmianom?

Zasady znakowania produktów spożywczych muszą się zmieniać równocześnie ze świadomością konsumentów w taki sposób aby sprostać chęci i potrzebie dokonywania coraz bardziej świadomych wyborów. Mówiąc o świadomym wyborze konsumenta mam na myśli nie tylko świadomy wybór produktów spożywczych na podstawie obecnych w nich składników, dodatków lub wartości odżywczej ale także świadomy wybór na podstawie miejsca pochodzenia lub produkcji, posiadanych certyfikatów lub produkcji zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju. Ustawodawcy wprowadzając coraz to nowsze wymagania dotyczące znakowania produktów spożywczych chcą dostosować etykiety produktów do wspomnianych wcześniej trendów. Jeśli etykiety produktów spożywczych nie są dostosowane do potrzeb oraz sposobu percepcji dzisiejszego konsumenta, jest to problem producentów którzy nie mają możliwości zachęcenia klienta do zakupu produktów o unikalnych cechach. Najnowszą zmianą zasad znakowania jest rozporządzenie wykonawcze 2018/775.

Jakie korzyści dla konsumentów niesie ze sobą Rozporządzenie wykonawcze Komisji 2018/775?

Rozporządzenie 2018/775 w sprawie wskazywania kraju lub miejsca pochodzenia składnika środka spożywczego definiuje w jaki sposób podmioty wprowadzające produkty spożywcze na rynek mogą deklarować miejsce pochodzenia swoich produktów. Określono zasady stosowania zarówno deklaracji w formie pisemnej, ale także ilustracji, symboli a także wyrażeń odnoszących się do miejsc lub obszarów geograficznych. Dzięki tym deklaracjom konsument może dokonywać świadomych wyborów ze względu na m.in. miejsce produkcji lub pochodzenie głównego surowca. Chcąc zobrazować wcześniej wspomniane wymagania posłużę się przykładem: opakowanie chipsów ziemniaczanych wyprodukowane w Polsce, z użyciem ziemniaków pochodzących z Ukrainy, posiadające na swoim opakowaniu deklarację wskazującą na miejsce pochodzenia np. „Wyprodukowano w Polsce” będzie musiało posiadać także odniesienie do miejsca pochodzenia głównego surowca tj. ziemniaków.

Od kiedy obowiązują nowe wymagania?

Rozporządzenie zaczęło obowiązywać 1 kwietnia 2020 roku, lecz produkty spożywcze niespełniające wymagań wprowadzone do obrotu przed tą datą, mogą być przedmiotem obrotu aż do wykorzystania zapasów.

Jakie najczęstsze błędy można zaobserwować na etykietach?

Tak naprawdę nie można określić jakie błędy występują najczęściej. Każda etykieta produktu spożywczego jest unikalna. Etykiety produktów jednoskładnikowych różnią się w stopniu znacznym od etykiet produktów złożonych. Przede wszystkim weryfikując etykietę produktu spożywczego należy zwrócić uwagę na poprawność nazwy środka spożywczego, kolejność składników produktu, określenie kategorii składników a także poprawne obliczenie wartości energetycznej. Częstym błędem podczas tworzenia etykiety jest również nieodpowiedni dobór wielkości czcionki. W kontekście rozporządzenia wykonawczego 2018/775 błędem może być opatrywanie środków spożywczych znakami, piktogramami, flagami lub innymi oświadczeniami które wskazują na pochodzenie z określonego miejsca, a faktycznie z tym miejscem nie mają związku. Jako przykład błędu można podać opakowanie pulpy pomidorowej na którym widnieje flaga Włoch, a faktycznie produkt nie został wyprodukowany we Włoszech, procesy technologiczne realizowane były w firmie na terenie Polski z wykorzystaniem pomidorów uprawianych również w Polsce. Błędem natomiast nie będzie wykorzystywanie nazw własnych lub powszechnie rozumianych przez konsumenta jako definiujące określony rodzaj żywności np. barszcz ukraiński lub pierogi ruskie.

Jakie korzyści płyną z niezależnej weryfikacji etykiety?

Niezależna weryfikacja jest pożądana na każdym etapie podczas realizacji procesów, począwszy od R&D, wdrożenia, produkcji, a także dystrybucji. Zasada „czterech oczu”, czyli weryfikacja jednej etykiety przez co najmniej dwóch ekspertów TÜV SÜD, ogromny bagaż doświadczeń zdobyty dzięki weryfikacji tysięcy etykiet i wielostopniowy etap zatwierdzenia końcowego raportu pozwala upewnić się, że etykieta spełnia wszystkie wymagania prawne.

--------------------------------------------------------------------------------

Jeżeli są Państwo zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy na temat usługi weryfikacji etykiet spożywczych zapraszamy do udziału w bezpłatnym webinarze z cyklu "Śniadanie z ekspertem", który odbędzie się 25 maja. Prowadzącym spotkanie będzie Pan Adam Bońkowski, auditor oraz ekspert TÜV SÜD Polska w zakresie weryfikacji etykiet. Więcej informacji na temat "Śniadania z ekspertem" już wkrótce - zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych. Link do zapisów: https://www.tuv-sud.pl/pl-pl/baza-wiedzy/sniadanie-z-ekspertem

 

Autor: mgr inż. Adam Bońkowski

mgr inż. Adam Bońkowski

auditor wiodący TÜV SÜD, project manager, ekspert branży spożywczej. Absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, kierunek biotechnologia w produkcji spożywczej. Od początku swojej kariery zawodowej związany z obszarem zarządzania jakością w jego różnych aspektach. Od 2017 roku prowadzi działalność ekspercką w obszarach systemów zarządzania, technologii oraz znakowania żywności.
Realizował kilkadziesiąt projektów weryfikacji etykiet oraz tłumaczeń, wdrażania marek własnych w kraju oraz na poziomie międzynarodowym w ramach grupy TÜV SÜD. Czynny auditor oraz inspektor w obszarach Standardu Polskiej Izby Mleka „bez GMO”, V-Label, Gluten-free, SASO Standard.

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.