Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Polska z największą dynamiką wzrostu produkcji jaj konsumpcyjnych w UE

Kategoria: Biznes

W pierwszej połowie 2019 r. ceny jaj konsumpcyjnych w Polsce były stabilne. Średnia wartość obliczanego na podstawie danych MRiRW indeksu cen jaj konsumpcyjnych Banku BNP Paribas ukształtowała się na poziomie 31,48 PLN/100 sztuk, przy czym najwyższy poziom obserwowano w styczniu (32,52 PLN) a najniższy w czerwcu (30,76 PLN). Należy jednak zauważyć, że w porównaniu z pierwszym półroczem 2018 r. średnia cena jaj konsumpcyjnych była wyraźne, bo o 18% niższa.

Stabilizacja na unijnym rynku, niższy eksport jaj spożywczych z Polski

Tak znaczący spadek cen to wynik ustabilizowania się sytuacji podażowej na unijnym rynku, czego wyrazem jest również mniejszy wolumen sprzedaży zagranicznej jaj  z Polski. Według danych Eurostat w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. wolumen eksportu jaj spożywczych z Polski wyniósł 75,2 tys. t  i był o 6,3% mniejszy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wartość eksportu obniżyła się bardziej, o 12,8% do 89,5 mln EUR. Należy jednak zauważyć, że dynamika spadku nie była aż tak znacząca jakby wynikało to ze zmian cen jaj konsumpcyjnych na rynku krajowym. Było to rezultatem innej dynamiki zmian cen jaj kierowanych do przetwórstwa, które w pierwszej połowie 2019 r. były przeciętnie o 2,6% droższe niż przed rokiem.

Zmiany w eksporcie, Holandia największym odbiorcą polskich jaj

Spadek wolumenu eksportu był przede wszystkim wynikiem mniejszej sprzedaży jaj na rynek włoski, gdzie wolumen eksportu w pierwszych czterech miesiącach br. był o 5,9 tys. t (o 80%) mniejszy niż w pierwszych czterech miesiącach 2018 r. Zmniejszyła się również sprzedaż do największego dotychczas odbiorcy jaj z Polski – Niemiec – o 2.8 tys. t (12%) do 19,9 tys. t. W analizowanym okresie rolę największego odbiorcy jaj z Polski przejęła Holandia, gdzie sprzedaliśmy 21,0 tys. t jaj konsumpcyjnych (o 6% więcej niż przed rokiem).  Warto również zauważyć, że eksportu do Czech zwiększył się o 48% do 5,5 tys. t

Według wiosennych szacunków ekspertów Komisji Europejskiej przedstawionych 18.07.2019 r., w 2019 r. Polska będzie krajem o największej dynamicie wzrostu produkcji jaj z przeznaczeniem na konsumpcję, która ma wynieść 5,6%, podczas gdy w UE, produkcja wzrośnie średnio o 2,5%. 

Wzrosty cen jaj spożywczych w ostatnich tygodniach

Ostatnie tygodnie przyniosły wzrosty cen jaj spożywczych. W drugiej połowie lipca wartość indeksu jaj konsumpcyjnych wyniosła 34,04 PLN/100 sztuk, co oznacza, że w porównaniu ze średnim poziomem w czerwcu br. ceny jaj wzrosły przeciętnie o 10,5%, co może oznaczać ożywienie popytu eksportowego związanego m.in. z przymusowym ubojem stad ptaków w Belgii, będącego skutkiem występowania w tym kraju grypy ptaków. Warto jednak zauważyć, że wolumen produkcji jaj w Belgii stanowi 2,3% unijnej produkcji jaj przeznaczonych do konsumpcji, podczas gdy np. udział polskiej produkcji przekracza 8%. Oznacza to, że gdyby problemy z grypą ptaków dotyczyły głównie rynku belgijskiego, to spodziewany wzrost cen jaj na rynku krajowym nie powinien być tak dynamiczny jak obserwowany w drugiej połowie 2017 r.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski,
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.