Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Polska jest piątym największym producentem lodów w Unii Europejskiej. Ograniczenia w sektorze HoReCa, przesunięcia w kanałach sprzedaży i kategoriach produktowych sprawiły, że dla producentów lodów w Polsce 2020 r. okazał się jednym z najbardziej dynamicznych w historii. Końcowe wyniki potwierdzają, że firmy przez swoją przedsiębiorczość i szybkość działania bardzo dobrze dostawały swoją działalność do zmieniającego się otoczenia.
Mniejsza sprzedaż krajowa rekompensowana wzrostem eksportu
Wprowadzane, w związku z pandemią COVID-19 obostrzenia w handlu i przepływie ludności w połączniu z gorszymi, niż w 2019 r. warunkami pogodowymi w szczycie sezonu „lodowego”, znalazły odzwierciedlenie w 2-proc. spadku (wg NielsenQ za BI) wartości sprzedaży tych produktów w sklepach detalicznych. Z uwagi na zmianę stylu życia konsumentów nastąpiły znaczące przesunięcia w poszczególnych formatach. Sprzedaż największej kategorii - lodów impulsowych - zmniejszyła się o 12%. Wzrosty odnotowano natomiast w przypadku kategorii lodów familijnych i mutlipack-ów.
Gorsza koniunktura na rynku krajowym rekompensowana była wzrostem eksportu – którego wolumen może nawet przekraczać połowę produkcji lodów w Polsce (przyjmując, że litr lodów waży średnio ok 0,6 kg). Wg danych Eurostat-u w 2020 r. wolumen eksportu lodów z Polski zwiększył się o 15% do 95 tys. t, a wartość zwiększyła się o 18% do 211 mln EUR.
Wzrost wolumenu sprzedaży odnotowano zarówno na rynek unijny (UE-27, o 10%) jak i do krajów trzecich (o 50%). Największymi odbiorcami lodów z Polski są jedni z największych producentów w UE – Niemcy i Francja. Sprzedaż do tych krajów w 2020 r. zwiększyła się odpowiednio o 15 i 90%. Blisko 50% wzrost wolumenu eksportu odnotowano też w przypadku Wielkiej Brytanii (która zaliczana jest do krajów pozaunijnych).
Warto zauważyć, że oprócz krajów europejskich na liście odbiorców coraz częściej pojawiają się kraje bardziej odległe, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Gambia, Australia czy RPA.
Wzrost przychodów branży
Bardzo dobre wyniki w eksporcie przełożyły się na wzrost przychodów branży. Według danych Pont-Info w 2020 r. przychody firm produkujących lody (PKD 10.52) zatrudniających co najmniej 10 osób, które złożyły sprawozdania finansowe, wzrosły o 16% do 2,11 mld PLN. Koszty działalności zwiększyły się jednak w większym stopniu (o 19%) co przełożyło się na spadek rentowności prowadzonej działalności. W 2020 r. marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 9,88% wobec 11,51% w 2019 r. Firmy ograniczyły też działalność inwestycyjną. Nakłady na ten cel były o 18% mniejsze niż w 2019 r.
Kontynuacja wzrostów w eksporcie
Wyniki eksportu lodów w I kw. 2021 r. były obiecujące. Wg danych MF (za GUS) wartość eksportu lodów w tym okresie wyniosła 58 mln EUR i była aż o 85% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Dobre wyniki w eksporcie, zwiększenie popytu na rynku krajowym, związane z odmrażaniem gospodarki oraz lepsza niż w ubiegłym sezonie pogoda, mogłyby zatem pozytywnie wpłynąć na rozwój biznesu firm produkujących lody w 2021 r.
Źródło: www.agronomist.pl
Przeczytaj także
Uprzejmie informujemy, że wykaz producentów ekologicznych, wg stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. jest już udostępniany wszystkim zainteresowanym.
Pomimo trzeciej fali koronawirusa, od początku 2021 r. obserwowany jest trend wzrostowy cen produktów mlecznych w UE, czemu sprzyja zarówno popyt na świecie, jak i na rynku wewnętrznym UE. Dzięki dobrej koniunkturze, w marcu wzrosły również ceny płacone rolnikom za mleko w skupie.
ODPADY TO NIE ŚMIECI – TO SUROWCE. #WidzęWięcej