Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek lodów – Mimo trudności na rynku krajowym, przychody branży wzrosły

Kategoria: Biznes

Polska jest piątym największym producentem lodów w Unii Europejskiej. Ograniczenia w sektorze HoReCa, przesunięcia w kanałach sprzedaży i kategoriach produktowych sprawiły, że dla producentów lodów w Polsce 2020 r. okazał się jednym z najbardziej dynamicznych w historii. Końcowe wyniki potwierdzają, że firmy przez swoją przedsiębiorczość i szybkość działania bardzo dobrze dostawały swoją działalność do zmieniającego się otoczenia.

Mniejsza sprzedaż krajowa rekompensowana wzrostem eksportu

Wprowadzane, w związku z pandemią COVID-19 obostrzenia w handlu i przepływie ludności w połączniu z gorszymi, niż w 2019 r. warunkami pogodowymi w szczycie sezonu „lodowego”, znalazły odzwierciedlenie w 2-proc. spadku (wg NielsenQ za BI) wartości sprzedaży tych produktów w sklepach detalicznych. Z uwagi na zmianę stylu życia konsumentów nastąpiły znaczące przesunięcia w poszczególnych formatach. Sprzedaż największej kategorii - lodów impulsowych - zmniejszyła się o 12%. Wzrosty odnotowano natomiast w przypadku kategorii lodów familijnych i mutlipack-ów.

Gorsza koniunktura na rynku krajowym rekompensowana była wzrostem eksportu – którego wolumen może nawet przekraczać połowę produkcji lodów w Polsce (przyjmując, że litr lodów waży średnio ok 0,6 kg). Wg danych Eurostat-u w 2020 r. wolumen eksportu lodów z Polski zwiększył się o 15% do 95 tys. t, a wartość zwiększyła się o 18% do 211 mln EUR.

Wzrost wolumenu sprzedaży odnotowano zarówno na rynek unijny (UE-27, o 10%) jak i do krajów trzecich (o 50%). Największymi odbiorcami lodów z Polski są jedni z największych producentów w UE – Niemcy i Francja. Sprzedaż do tych krajów w 2020 r. zwiększyła się odpowiednio o 15 i 90%. Blisko 50% wzrost wolumenu eksportu odnotowano też w przypadku Wielkiej Brytanii (która zaliczana jest do krajów pozaunijnych).

Warto zauważyć, że oprócz krajów europejskich na liście odbiorców coraz częściej pojawiają się kraje bardziej odległe, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Gambia, Australia czy RPA.

Wzrost przychodów branży

Bardzo dobre wyniki w eksporcie przełożyły się na wzrost przychodów branży. Według danych Pont-Info w 2020 r. przychody firm produkujących lody (PKD 10.52) zatrudniających co najmniej 10 osób, które złożyły sprawozdania finansowe, wzrosły o 16% do 2,11 mld PLN. Koszty działalności zwiększyły się jednak w większym stopniu (o 19%) co przełożyło się na spadek rentowności prowadzonej działalności. W 2020 r. marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 9,88% wobec 11,51% w 2019 r. Firmy ograniczyły też działalność inwestycyjną. Nakłady na ten cel były o 18% mniejsze niż w 2019 r.

Kontynuacja wzrostów w eksporcie

Wyniki eksportu lodów w I kw. 2021 r. były obiecujące. Wg danych MF (za GUS) wartość eksportu lodów w tym okresie wyniosła 58 mln EUR i była aż o 85% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. Dobre wyniki w eksporcie, zwiększenie popytu na rynku krajowym, związane z odmrażaniem gospodarki oraz lepsza niż w ubiegłym sezonie pogoda, mogłyby zatem pozytywnie wpłynąć na rozwój biznesu firm produkujących lody w 2021 r.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.