Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Etykietowanie wina - zawiadomienie Komisji

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Już od 8 grudnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące etykietowania wina. W związku z tym Komisja opracowała dokument zawierający odpowiedzi techniczne na pytania związane z wdrożeniem nowych przepisów. Wskazówki dla podmiotów działających w branży winiarskiej oraz krajowych organów zostały zawarte w zawiadomieniu Komisji (C/2023/1190) z dnia 24 listopada 2023 r. „Pytania i odpowiedzi dotyczące wdrożenia nowych przepisów UE dotyczących etykietowania wina w następstwie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33”. Opracowanie przygotowane przez Komisję nie jest aktem prawnym, jak również nie stanowi wykładni obowiązującego prawa, a jego celem jest wspieranie organów krajowych i przedsiębiorstw w stosowaniu przepisów UE. 

Więcej na temat nowych przepisów dowiesz się z poniższego materiału:

https://foodfakty.pl/zmiany-dotyczace-oznakowania-produktow-branzy-winiarskiej-wynikajace-z-rozporzadzenia-parlamentu-europejskiego-i-rady-ue-nr-2021-2117-abstrakt-artykulu 

Dokument został podzielony na 4 sekcje tj.:

-pytania ogólne,

-wykaz składników,

-informacja o wartości odżywczej,

-etykietowanie elektroniczne. 

W ramach każdej sekcji, Komisja odpowiedziała na konkretne pytania otrzymane przez służby Komisji, które następnie zostały omówione z ekspertami z państw członkowskich w związku ze stosowaniem nowych przepisów. Łącznie udzielono odpowiedzi na 40 praktycznych pytań takich jak m.in.: 

-w jaki sposób powinny być prezentowane na etykiecie nowe obowiązkowe informacje?

-kiedy wino można uznać za „wyprodukowane”?

-jaką formę powinien mieć wykaz składników?

-czy w wykazie składników należy wskazywać substancje stosowane do wzbogacania?

-w jaki sposób ustala się wartości poszczególnych elementów odżywczych? Czy konieczna jest analiza w odniesieniu do każdego wina i każdego zbioru, czy można również obliczyć wartości (np. w przypadku kalorii za pośrednictwem zawartości alkoholu i cukru resztkowego)?

-czy będzie obowiązywał specjalny system lub oprogramowanie do podawania informacji za pomocą środków elektronicznych? Czy pełną informację na temat wartości odżywczych przedstawianą za pomocą środków elektronicznych i wskazaną na opakowaniu można podawać przy użyciu mniej powszechnych kodów 2D?

-czy producenci mogą umieszczać na etykietach dodatkowe kody QR niebędące „środkami elektronicznymi”, które umożliwiają wyświetlanie informacji marketingowych?

-czy umieszczenie na etykiecie linku do strony internetowej wytwórni wina poświęconej handlowi elektronicznemu zostałoby uznane za cel marketingowy?

-czy konsument ma prawo dostępu do strony docelowej kodu QR przez dłuższy okres? Czy Komisja wyda zalecenie dotyczące długości okresu dostępności kodu QR po sprzedaży wina?

Pełna treść zawiadomienia dostępna jest pod adresem:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:C_202301190 

Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawniczka, ekonomistka. Ekspertka prawa żywnościowego i liderka projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorantka w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego. 
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Prawo żywnościowe Przemysł napojowy Znakowanie żywności

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.