Już od 8 grudnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące etykietowania wina. W związku z tym Komisja opracowała dokument zawierający odpowiedzi techniczne na pytania związane z wdrożeniem nowych przepisów. Wskazówki dla podmiotów działających w branży winiarskiej oraz krajowych organów zostały zawarte w zawiadomieniu Komisji (C/2023/1190) z dnia 24 listopada 2023 r. „Pytania i odpowiedzi dotyczące wdrożenia nowych przepisów UE dotyczących etykietowania wina w następstwie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33”. Opracowanie przygotowane przez Komisję nie jest aktem prawnym, jak również nie stanowi wykładni obowiązującego prawa, a jego celem jest wspieranie organów krajowych i przedsiębiorstw w stosowaniu przepisów UE.
Więcej na temat nowych przepisów dowiesz się z poniższego materiału:
https://foodfakty.pl/zmiany-dotyczace-oznakowania-produktow-branzy-winiarskiej-wynikajace-z-rozporzadzenia-parlamentu-europejskiego-i-rady-ue-nr-2021-2117-abstrakt-artykulu
Dokument został podzielony na 4 sekcje tj.:
-pytania ogólne,
-wykaz składników,
-informacja o wartości odżywczej,
-etykietowanie elektroniczne.
W ramach każdej sekcji, Komisja odpowiedziała na konkretne pytania otrzymane przez służby Komisji, które następnie zostały omówione z ekspertami z państw członkowskich w związku ze stosowaniem nowych przepisów. Łącznie udzielono odpowiedzi na 40 praktycznych pytań takich jak m.in.:
-w jaki sposób powinny być prezentowane na etykiecie nowe obowiązkowe informacje?
-kiedy wino można uznać za „wyprodukowane”?
-jaką formę powinien mieć wykaz składników?
-czy w wykazie składników należy wskazywać substancje stosowane do wzbogacania?
-w jaki sposób ustala się wartości poszczególnych elementów odżywczych? Czy konieczna jest analiza w odniesieniu do każdego wina i każdego zbioru, czy można również obliczyć wartości (np. w przypadku kalorii za pośrednictwem zawartości alkoholu i cukru resztkowego)?
-czy będzie obowiązywał specjalny system lub oprogramowanie do podawania informacji za pomocą środków elektronicznych? Czy pełną informację na temat wartości odżywczych przedstawianą za pomocą środków elektronicznych i wskazaną na opakowaniu można podawać przy użyciu mniej powszechnych kodów 2D?
-czy producenci mogą umieszczać na etykietach dodatkowe kody QR niebędące „środkami elektronicznymi”, które umożliwiają wyświetlanie informacji marketingowych?
-czy umieszczenie na etykiecie linku do strony internetowej wytwórni wina poświęconej handlowi elektronicznemu zostałoby uznane za cel marketingowy?
-czy konsument ma prawo dostępu do strony docelowej kodu QR przez dłuższy okres? Czy Komisja wyda zalecenie dotyczące długości okresu dostępności kodu QR po sprzedaży wina?
Pełna treść zawiadomienia dostępna jest pod adresem:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:C_202301190