Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Kraje azjatyckie - co przyniesie rok 2022?

Kategoria: Biznes , Prawo Żywnościowe

Rynek żywności w Azji i rejonie Pacyfiku zyskuje coraz większy udział w światowej produkcji i konsumpcji, a uchwalane przez krajowych prawodawców przepisy mają znaczący wpływ zarówno na import jak i eksport produktów spożywczych w tamtych regionach. Jakich trendów należy spodziewać się w ciągu najbliższych miesięcy? 

Singapur

Nutri-Grade to nowy system znakowania napojów w Singapurze. Istota tego sposobu znakowania zbliżona jest do systemów typu Nutri-Score albo Eco-Score, gdzie na skali kolorów przypominającej sygnalizację świetlną oznacza się „wartość” danego produktu wyliczoną według pewnych konkretnych kryteriów. Literka „A”, która została powiązana z kolorem ciemnozielonym oznacza najwyższy „pozytywny” wynik, a literka „D” symbolizowana kolorem czerwonym, charakteryzuje produkty o niższej wartości. Głównym kryterium branym pod uwagę w Nutki-Grade jest zawartość cukrów w produkcie, a im jest ona niższa, tym produkt otrzymuje wyższą notę. Co ciekawe, produkty, które otrzymają najniższą notę tj. „D” nie będą mogły być reklamowane. Ma to na celu kszttułowanie zdrowych nawyków żywieniowych wśród konsumentów. 

Japonia 

Japonia zdecydowała się na ujednolicenie sposobu opisywania składu produktów, niezależnie od pochodzenia poszczególnych składników tj. od tego czy są one pochodzenia naturalnego czy sztucznego. W związku z tym, z etykiet mają zniknąć wszystkie nazwy brzmiące syntetycznie lub sztucznie. Dotyczy to w szczególności cukrów, barwników, aromatów oraz konserwantów. U podstaw wprowadzenia takich regulacji leży przekonanie konsumentów o większej szkodliwości produktów, które w swoim składzie mają składniki brzmiące podobnie do nazw chemicznych lub przywodzące na myśl skojarzenie ze sztucznym pochodzeniem produktu. Efektem takiego  - często niesłusznego i błędnego - przeświadczenia konsumentów było unikanie tych produktów, na których etykietach widniały słowa kojarzące się z chemizacją. Z tego względu zdecydowano się zunifikować nazewnictwo, z którego mają zniknąć „sqyntetncze” nazwy. 

Indie 

W Indiach po raz pierwszy nasiona konopii zostały uznane za żywność. Wprawdzie dotychczas produkty konopne funkcjonowały w obrocie, ale nie były klasyfikowane jako żywność i podlegały regulacjom wydawanym przez odpowiedniego ministra. Obecnie produkty pochodzenia konopnego będą mogły być wprowadzane do obrotu jako żywność, co również przyczyni się do wzrostu eksportu tego rodzaju środków spożywczych za granicę. Zmiana statusu prawnego konopii umożliwi produkcję produktów bardziej złożonych takich jak np. batoniki, czekolady lub koktajle. 

Korea Południowa 

Zmiany w prawie żywnościowym w Korei Południowej odnoszą się przede wszystkim do znakowania w odniesieniu do kraju pochodzenia surowca. Dotychczas obowiązkową informacją na temat pochodzenia produktu było wskazanie kraju. W myśl planowanych zmian, wszystkie importowane produkty rolne, rybołówstwa oraz przetworzone środki spożywcze będą musiały zawierać dodatkowe informacje dotyczące dokładnego wskazania miejsca pochodzenia produktu takie jak np. miasto lub region. 

Produkty plant-based

Zmiany dotyczące produktów pochodzenia roślinnego nie ograniczają się jedynie do wybranego kraju, lecz stanowią ogólną tendencję w krajach Azji i Pacyfiku. Przykładem jest Japonia, gdzie zezwolono na posługiwanie się przez producentów podczas znakowania produktów plant-based określeniami odwołującymi się do słów i pojęć tradycyjnie związanych z produktami odzwierzęcymi jak np. „mięso” lub „mleko”, pod warunkiem, że etykieta nie wprowadza w błąd i jasno, w sposób zrozumiały dla konsumenta wskazuje na roślinne pochodzenie produktu. Podobne rozwiązanie zostało także wprowadzone w chinach. Takie unormowania nie zostały jednak wprowadzone we wszystkich krajach, a jedynie w niektórych, co obrazuje sytuacja produktów mlecznych w Indiach. Od września 2021 kraj ten wprowadził zakaz posługiwania się terminem „mleko”w odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego. 

Wybierz temat: Plant-based Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Autor: Magdalena Wolska

Magdalena Wolska

Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.