Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

W okresie dwóch lat wartość importu produktów mleczarskich przez Chiny wzrosła o ponad połowę

Kategoria: Biznes

Według najnowszych danych CLAL, Chiny, które są największym (z 17-proc. udziałem) importerem produktów mleczarskich na świecie, zakupiły w 2017 r. produkty mleczarskie o łącznej wartości 9,1 mld USD, co oznacza 37-proc. wzrost wobec 2016 r., a w porównaniu do 2015 r. wartość ta zwiększyła się o 53%. Warto zauważyć, że pod względem wolumenu, z wyjątkiem mleka płynnego, wszystkie najważniejsze produkty odnotowały wzrost.

Produkty dla niemowląt

Zdecydowanie najważniejszą, pod względem wartości, pozycję stanowią produkty w standardzie dla niemowląt. W 2017 r. wartość ich importu do Państwa Środka wyniosła 4,1 mld USD i była o 33% większa niż przed rokiem. W ujęciu wolumenowym import tych produktów zwiększył się o 34%.

Proszki mleczne

Wydatnie zwiększyła się również wartość zakupów proszków mlecznych: pełnego mleka w proszku (PMP) o 44% do 1,6 mld USD, a odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) o 52% do 600 mln USD. Wartość zaimportowanej serwatki w proszku wyniosła 666 mln USD i była o 47% większa niż w 2016 r.

Wzrosty te wynikały zarówno z wyższych cen, po jakich kupowano produkty, jak i większego wolumenu. Ilość zaimportowanego OMP zwiększyła się o 34%, PMP o 12%, a serwatki w proszku o 7%.

Produkty płynne

Wolumen importu produktów płynnych zwiększył się o 5%, przy czym należy odnotować, że wynikało to ze zdecydowanie (o 62%) większych zakupów przez Chiny śmietany, podczas gdy wolumen mleka pitnego zmniejszył się o 4%. Łączna wartość importu produktów płynnych ukształtowała się na poziomie 879 mln USD i była o 38% większa niż w 2016 r.

Inne produkty mleczarskie

Chińczycy zwiększyli również wolumen zakupów masła i serów, odpowiednio o 12 i 11% do 92 i 108 tys. t. Wartość zakupionego w 2017 r. masła wyniosła 500 mln USD i była aż o 65% większa niż przed rokiem. Tylko nieznacznie mniejsza była wartość zaimportowanych serów (498 mln USD, o 19% więcej niż w 2016 r.).

Mimo, że jogurty i maślanka nie stanowią znaczącej pozycji w imporcie to Chin, warto odnotować, że zarówno pod względem wolumenu jak i wartości produkty te drugi rok z rzędu odnotowały zdecydowany wzrost. Ich wartość w 2017 r. zwiększyła się o 59% do 67 mln USD, a wolumen zwiększył się o 63% do 34 tys. t.

Wybierz obszar: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.