Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowe standardy znakowania miodu w UE?

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Ze względu na coraz większą ekspansję europejskiego rynku miodu przez pozaunijnych producentów, którzy często stosują nieuczciwe praktyki w postaci np. dodawania do miodu cukru, konieczne stało się podjęcie dyskusji nt. nowych standardów w odniesieniu do znakowania miodu. 

Miód stanowi jeden z najczęściej zafałszowywanych środków spożywczych, dlatego zapewnienie jego bezpieczeństwa powinno stanowić priorytet w kontekście regulacji dotyczących produkcji pszczelarskiej. Kluczowym problemem dla branży miodów w Unii Europejskiej są miody pochodzące od największego producenta tego rodzaju żywności, czyli Chin, gdzie miód niskiej jakości produkowany jest na masową skalę, a następnie sprzedawany do Europy w konkurencyjnych cenach. Jedną z podstawowych metod zafałszowywania miodu przez chińskich producentów jest dodawanie do niego cukru, dzięki czemu produkt zyskuje na słodkim smaku, a jednocześnie nieuczciwa praktyka tego rodzaju jest bardzo trudna do wykrycia. Należy przy tym podkreślić, iż dosładzanie miodu jest zabronione w UE, a miody pochodzące z krajów członkowskich nie mogą zawierać domieszki cukru. 

Więcej na temat autentyczności miodu w latach 2019-2020 dowiesz się z raportu CFIA dostępnego pod następującym adresem: 

https://foodfakty.pl/raport-cfia-wyniki-nadzoru-nad-autentycznoscia-miodu-w-latach-2019-2020 

Problematyka znakowania miodu w obrocie w UE doczekała się już odpowiednich regulacji z tego zakresu, jednakże w obliczu nowych wyzwań, takich jak wyżej opisane problemy z produktami pochodzącymi m.in. z Chin, okazują się one nie wystarczające. W obecnym brzmieniu przepisów, producenci zobowiązani są do określania kraju pochodzenia produktu jako całości. Takie unormowanie, choć wydaje się być jasno sformułowane, wywołuje szereg komplikacji w praktyce jego stosowania. Przede wszystkim, podstawowym problemem jest wskazanie kraju pochodzenia produktu w sytuacji, gdy powstaje on na skutek zmieszania różnych miodów pochodzących z różnych krajów. Wówczas oznaczenie na etykiecie może wskazywać na pochodzenie z UE/spoza UE lub całkowicie spoza UE, przy czym nie jest konieczne konkretne i dokładne wskazywanie jaki udział w całym produkcie mają jego poszczególne składniki. 

Krajami, które zainicjowały debatę na temat znakowania miodów są Francja, Portugalia oraz sprawująca aktualnie prezydencję w Unii Słowenia. Minister ds. rolnictwa tego państwa członkowskiego podkreślił, iż zmiana w przepisach dotyczących znakowania jest niezbędna, a jej sedno powinno odnosić się do zobowiązania producentów do precyzyjnego wskazywania kraju pochodzenia w odniesieniu do wszystkich jego poszczególnych składników. Innymi słowy, zdaniem inicjatorów zmiany, na etykiecie miodu powinna znaleźć się informacja o krajach pochodzenia wraz z proporcją udziału poszczególnych składników w całym produkcie. 

Wybierz temat: Dodatki i składniki Prawo żywnościowe Przemysł piekarski

Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.