Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.
Przedstawiamy 2 część najważniejszych trendów żywnościowych, jakie mogą dominować na globalnym rynku w 2019 roku:
Zobacz też: Trendy na rynku żywności w 2019 - część 1
Popyt na nowe źródła białka, jak świerszcze czy glony, wzrośnie w 2019 roku, jako że ciekawość oraz zainteresowanie konsumentów tego typu produktami są coraz większe. Wartość rynku owadów jadalnych w samej Ameryce Północnej ma wzrosnąć z 44,1 miliona dolarów (166,7 miliona złotych) w 2018 r. do 153,9 milionów dolarów (581,7 milionów złotych) w 2023 r. 40% Amerykanów deklaruje ponadto chęć zwiększenia spożycia produktów roślinnych, co może powodować wzrost zapotrzebowania na inne niż zwierzęce źródła białka. Wegeburgery są już modne na całym świecie – smak, tekstura, wygląd i jakość roślinnych protein są wciąż udoskonalane. Wśród alternatyw dla mięsa wymienić można groch, bób czy ryż. Domieszka buraków nadaje im odpowiedni kolor, olej kokosowy poprawia soczystości, a glony służą jako zewnętrzn warstwa „wegeburgera”. Warto wspomnieć również o syntetycznym mięsie, które pomimo wczesnych faz testów laboratoryjnych, wzbudza coraz większe emocje. Ewolucja produktów białkowych w 2019 roku z pewnością będzie niezwykle interesująca.
Zwiększenie spożycia produktów roślinnych nie oznacza koniecznie całkowitej rezygnacji z charakterystycznego smaku i tekstury mięsa. W 2019 roku wzrośnie zainteresowanie przekąskami imitującymi produkty pochodzenia zwierzęcego – coraz popularniejsze staną się roślinne odpowiedniki suszonego mięsa wołowego (ang. beef jerky) czy smażonych skórek wieprzowych (ang. pork rinds). Wiele wskazuje na to, że rosnący w przeciągu ostatnich lat trend żywności roślinnej może zwrócić się w kierunku bardziej wyrazistych smaków umami, które coraz bardziej przyciągają uwagę konsumentów. Kluczową rolę odegrają w tym kontekście grzyby, które z powodzeniem mogą zastąpić mięsne przekąski na bazie wieprzowiny czy wołowiny, zapewniając przy tym zbliżone doznania sensoryczne. Weganie i wegetarianie mogą zatem liczyć na coraz szerszy asortyment zaskakujących produktów bezmięsnych.
Przekąski na bazie glonów, które zdobyły popularność w ubiegłych latach, wciąż stanowią urozmaicenie diety świadomych pod względem żywieniowym i zdrowotnym konsumentów. Eksperci przewidują, że w 2019 r. popyt na produkty morskie jeszcze wzrośnie – i nie będzie to dotyczyć jedynie przekąsek z glonów. Wodorosty zaczynają pojawiać się w postaci produktów takich jak smarowidła czy makarony, wpisując się w oczekiwania nabywców, poszukujących żywności o cechach „superfoods”, jak algi czy kelp. Chrupki z nasion lilii wodnej, zamienniki tuńczyka na bazie glonów, czipsy ze skórek łososia z omega-3 czy „jerky” z kelpu to tylko niektóre z morskich przekąsek już dostępnych na rynku.
Tłuszcze wracają do łask za sprawą modnych diet alternatywnych. Stale rosnąca popularność takich systemów żywieniowych jak dieta paleolityczna, ketogenna, bezglutenowa czy „pegańska” (paleolityczna + wegańska), jak również powszechnie obserwowane zmiany w nastawieniu konsumentów, sprawiają, że tłuszcze stają się istotnymi składnikami żywności wygodnej. Trend ten idzie w parze z modą na produkty wysokobiałkowe i niskowęglowodanowe, szturmem podbijające sektor przekąsek. Nowatorskie połączenia składników obejmują takie propozycje jak ketogeniczne batony z olejem MCT, czekoladki z masłem kokosowym, wegańskie napoje na bazie kawy inspirowane „kuloodporną” kawą z masłem i olejem kokosowym albo popcorn smażony na maśle klarowanym z mleka od krów karmionych trawą. W 2019 roku spodziewać się można kolejnych innowacji z wykorzystaniem popularnych tłuszczów.
W ubiegłym roku eksperci przewidywali pojawienie się mody na naturalnie występujące probiotyki w postaci fermentowanych produktów, takich jak kimchi i kiszonki. W 2019 roku można spodziewać się kolejnych innowacji na rynku żywności probiotycznej. Nowe szczepy bakterii, Bacillus coagulans GBI-30 oraz Bacillus coagulans MTCC 5856, pozwalają na przedłużenie terminu przydatności do spożycia produktu, co otwiera liczne możliwości. Przemysł spożywczy ułatwi konsumentom włączenie probiotyków do codziennego jadłospisu poprzez dodatek funkcjonalnych składników do typowych produktów, takich jak granola, płatki owsiane, masło orzechowe, zupy czy batony. Probiotyki znaleźć można obecnie nawet w artykułach nieżywnościowych – coraz więcej firm kosmetycznych zaczyna stosować pre- oraz probiotyczne składniki w produktach takich jak filtry do opalania czy balsamy do ciała.
Źródła:
Przeczytaj także
Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.
Temat ekstraktów botanicznych spotkał się z dużym zainteresowaniem czytelników portalu FoodFakty (czytaj więcej) oraz uczestników seminariów orgniazowanych Laboratorium Smaku&Zapachu – Food Design. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zdecydowałem się szerzej omówić temat aromatów oraz ekstraktów podczas V Kongresu Bezpieczeństwa Żywności organizowanego przez IFS Central & Eastern Europ 6listopada 2018 w Centrum Konferencyjnym Polin w Warszawie...
Przedstawiamy Państwu wybrane elementy kilku globalnych raportów na temat trendów rynku żywności i produktów żywnościowych zaprezentowanych na konferencji organizatorów największych targów żywności na świecie SIAL, które odbędą się w dniach 21-25 października 2018 w Paryżu.
Etykieta jest dla producenta żywności najlepszą drogą przekazania konsumentowi informacji o swoim produkcie, jednak według ankiety przeprowadzonej przez firmę Bernstein...