Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Inspiracją do dzisiejszego artykułu była publikacja, która ukazała się na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (...). Z informacji tej wynika, iż w roku 2020 Inspekcja przeprowadziła ponad 67 tysięcy kontroli, a także, że w 2020 r. IJHARS podczas planowych kontroli skontrolowała ponad 1700 podmiotów działających na rynku spożywczym. Zestawiając te dane dochodzimy do wniosku, iż przedsiębiorca działający na rynku spożywczym kontrolowany był średnio 40 razy w ciągu roku, co praktycznie nie jest możliwe, ponieważ kontrola u danego podmiotu musiałaby się odbywać średnio częściej niż co 10 dni.
Konsumenci przed dokonaniem zakupu danego produktu często porównują go z jego innymi odpowiednikami. Kryterium wyboru stanowi nie tylko cena, ale również wielkość czy skład środka spożywczego.
Niezrównoważona produkcja i konsumpcja żywności stanowi jedno z największych zagrożeń środowiskowych dla naszej planety. Szacuje się, że co roku w UE marnuje 88 milionów ton żywności, co odpowiada 20% całkowitej produkcji żywności lub 173 kilogramom na osobę.
FoodFakty Safety Week: Połącz siły dla bezpieczeństwa żywności - Optymalizacja procesów – nagranie z dnia 10.06.22
FoodFakty Safety Week: Informuj, co jest bezpieczne - Znakowanie żywności – nagranie z dnia 09.06.22
FoodFakty Safety Week: Zapewnij, że żywność jest bezpieczna - Kultura bezpieczeństwa żywności - nagranie z dnia 08.06.2022
FoodFakty Safety Week: Produkuj bezpiecznie - Biologiczne i chemiczne zanieczyszczenia – nagranie z dnia 07.06.22
FoodFakty Safety Week: Zapewnij, że żywność jest bezpieczna - Kultura bezpieczeństwa żywności - nagranie z dnia 06.06.2022 r.
Kupując produkty spożywcze bardzo często możemy natknąć się na takie, które w swoim oznakowaniu, a w szczególności na froncie etykiety, mają informację „Źródło witaminy A!”, „Bogactwo witaminy D!” itd. Do tej pory utarło się, że producent podając taką informację na etykiecie swojego produktu, wskazuje na formę chemiczną dodanej witaminy czy minerału.
Nowa żywność (ang. novel foods), to żywność innowacyjna, która jest wytwarzana za pomocą nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych.
Rozwój biotechnologii i ogólnie nauk przyrodniczych skutkuje powstaniem nowych metod, które można zastosować w hodowli. Takie metody określane są mianem nowych technik hodowlanych (new breeding techniques - NBT), wśród których znajdują się m.in. techniki edycji genomu, które pozwalają na wprowadzenie precyzyjnych mutacji lub łatwą inkorporację nowych fragmentów DNA do genomu.
Za równo w Polsce jak i w całej Unii Europejskiej, nie brakuje przeciwników żywności modyfikowanej genetycznie. Jak wynika z przeprowadzonych w 2013 roku badań CBOS, większość Polaków jest przeciwna uprawom roślin modyfikowanych genetycznie.
W artykule poruszamy kwestię jakże ważnej żywności dla dzieci i stosowania w jej przypadku oświadczeń zdrowotnych. Obydwie kwestie podlegają zarówno ogólnym regulacjom oraz tym bardziej szczegółowym, które doprecyzowują wszelkie wymogi.
Suplementy diety są szczególną kategorią żywności. Podlegają regulacjom materialnego prawa żywnościowego unijnego i krajowego oraz sprawdzaniu przestrzegania tych norm przez inspektorów urzędowej kontroli żywności. Urzędowa kontrola jest pojęciem bardzo szerokim.
Przedsiębiorcy najczęściej zastrzegają nazwę i logo firmy. Warto jednak pamiętać, że również marka produktu może być w tej formie chroniona. Dlaczego?
Funkcjonowanie przemysłu spożywczego nierozerwalnie wiąże się z generowaniem odpadów. Większość środków spożywczych dostępnych na rynku wymaga bowiem odpowiedniego opakowania.
Rozszerzenie wymagań dotyczących etykietowania na wszystkie rodzaje żywności było wynikiem rosnącej presji na osiągnięcie wymaganego standardu bezpieczeństwa żywności, zwłaszcza w kontekście wprowadzenia na rynek żywności genetycznie zmodyfikowanej.
Reklama produktów wprowadzanych do obrotu jest jednym z podstawowych działań przedsiębiorców z uwagi na szeroki zasięg przekazywanych w ten sposób informacji konsumentowi. Jak zatem odpowiednio przygotować treści reklamowe, aby były dla odbiorcy przekonujące i jednocześnie zgodne z przepisami prawa, szczególnie w świetle panującej pandemii?
W celu oszczędzania zasobów naturalnych ziemi oraz ograniczenia hodowli zwierząt ze względu na jej negatywny wpływ na środowisko, Unia Europejska opracowała strategię wprowadzania do masowej produkcji składników z tzw. wykazu novel food.
Branża konopna jest jedną z najszybciej rozwijających się nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie. W obrocie handlowym stale pojawiają się nowe produkty wytworzone z wykorzystaniem surowca konopnego.
eFORUM FoodFakty – Strategie zrównoważonego rozwoju w branży spożywczej - nagranie z dnia 16.03.2022 r.
Nasi partnerzy