Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Strefa Managera

  • 25.02.2021

    Strefa Managera: Ograniczenia w handlu żywnością w UE ze względu na ochronę życia i zdrowia

    Jednym z podstawowych celów Unii Europejskiej jest zapewnienie prawidłowego działania jednolitego rynku m.in. poprzez utrzymywanie na terenie całej Unii Europejskiej tzw. czterech swobód, w tym swobodnego przepływu towarów. Zapewnienie swobodnego przepływu żywności stanowi ważny aspekt rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. Jednakże, z uwagi m.in. na ważny interes publiczny jakim jest życie i zdrowie człowieka, istnieje możliwość ograniczenia tych swobód.

    Czytaj więcej
  • 18.02.2021

    Strefa Managera: Aspekty prawne zastosowania zimnej plazmy w technologii żywności

    Rosnące oczekiwania konsumentów napędzają innowacyjność przemysłu spożywczego. Producenci zmuszeni są do poszukiwania coraz to nowszych rozwiązań. W ostatnim czasie wiele uwagi poświęca się nowym, niekonwencjonalnym technologiom przetwarzania i utrwalania żywności. Jedną z nich jest technologia zimnej plazmy (CP), która daje bardzo obiecujące możliwości zastosowania w nietermicznym utrwalaniu żywności.

    Czytaj więcej
  • 12.02.2021

    Strefa Managera: Wino z własnych winogron – obowiązki i ułatwienia dla małych producentów win

    Rosnąca popularność polskich win sprawiła, że coraz więcej osób rozważa założenie własnych winnic. Przed podjęciem decyzji o założeniu winnicy i rozpoczęciu produkcji wina warto zapoznać się z wymogami nałożonymi na winiarzy przez polskie przepisy. Mimo że mali producenci mogą liczyć na wiele ułatwień, to formalności których należy dopełnić jest dość dużo.

    Czytaj więcej
  • 03.02.2021

    Jak nadążyć za zmianami w prawie żywnościowym – Pierwsze e-Forum Prawa Żywnościowego. Zmiany i perspektywy – Q1 2021

    Końcówka 2020 roku to ogromne wyzwanie dla managerów branży spożywczej z powodu niebagatelnej liczby nowelizacji prawa żywnościowego. A wszystkie pojawiające się modyfikacje powinny być przestrzegane przez branżę spożywczą. Stąd narodził się pomysł zorganizowania Pierwszego e-Forum Prawa Żywnościowego.

    Czytaj więcej
  • 01.02.2021

    Strefa Managera: Trend „clean label”

    W branży spożywczej większość z nas miała już okazję spotkać się z potocznie używanym określeniem „clean label” (pol. „czysta etykieta”). Termin ten odnosi się do przejrzystej etykiety produktu spożywczego zawierającego jak najprostszy i łatwo zrozumiały przez konsumenta skład, bez dodatków do żywności ukrytych pod numerami „E”. Trend z tym związany, spowodowany jest z wciąż zwiększającą się świadomością konsumenta w odniesieniu do jakości żywności i jej wpływu na zdrowie. 

    Czytaj więcej
  • 18.01.2021

    Strefa Managera: Wyzwania rynku CBD po orzeczeniu TSUE

    Rok 2020 upłynął pod znakiem COVID-19.  Z sukcesem przyćmił wszystkie inne wydarzenia, także na rynku ochrony zdrowia czy żywności prozdrowotnej. Nawet jeśli pojawiały się inne ciekawe badania, odkrycia, inwestycje czy produkty, to zawsze w cieniu koronawirusa. Być może dlatego tak mało mówiło się o temacie, który kiedyś rozgrzewał opinię publiczną. A mianowicie o konopiach. 

    Czytaj więcej
  • 15.01.2021

    Komentarz do zmian w prawie - grudzień 2020

    Grudzień 2020 przyniósł rekordową liczbę zmian w prawie żywnościowym. Tylko w ciągu jednego miesiąca uchwalono aż 130 aktów prawnych, które w dużej mierze regulowały kwestię stosunków UE i Wielkiej Brytanii po Brexicie. 

    Czytaj więcej
  • 04.01.2021

    Strefa Managera: Nowelizacja ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych – jakie zmiany przewiduje projekt?

    Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi złożył projekt nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z informacją zamieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej Rady Ministrów celem planowanych zmian jest przede wszystkim zwiększenie efektywności nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych. 

    Czytaj więcej
  • 29.12.2020

    Strefa Managera: Jak założyć cydrownię? Wyzwania stojące przed producentami cydru

    Polska jest jednym z największych producentów jabłek w Unii Europejskiej. Odpowiednie warunki klimatyczne do uprawy jabłek, dają nam szansę na wyrób cydru na dużą skalę. Na przeszkodzie stoją jednak przepisy, które w znaczny sposób ograniczają produkcję.

    Czytaj więcej
  • 21.12.2020

    Strefa Managera: Opłata cukrowa – jakie produkty obejmie

    Od 1 stycznia 2021 r. zacznie być stosowana tzw. opłata cukrowa, nakładana od słodkich napojów lub napojów z zawartością kofeiny lub tauryny. Opłatę wprowadza ustawa z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Dz.U.2020.1492 z dnia 2020.08.31). Producenci przygotowując się na ten nowy obowiązek, napotykają szereg trudności związanych z wątpliwościami interpretacyjnymi, jakie budzą przepisy ustawy. Warto przyjrzeć się więc jej założeniom, a w szczególności temu, jakie produkty podlegają opłacie i jaki jest zakres przewidzianych zwolnień.

    Czytaj więcej
  • 14.12.2020

    Strefa Managera: Opłaty związane z przeprowadzaniem urzędowych kontroli

    Przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym są zobowiązane do spełniania wielu wymogów prawa żywnościowego, w tym w szczególności do zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzanych do obrotu produktów. Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorstwa, które rzeczywiście wykonuje określone czynności, w szczególności takie jak: wytwarzanie lub dostawa surowców, , wytwarzanie produktu finalnego, pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie, transport, dystrybucja, dostawa.

    Czytaj więcej
  • 10.12.2020

    Strefa Managera: System Nutri – Score w świetle prawa i praktyki

    Panujące tendencje przyczyniły się do powstania szeregu dodatkowych uproszczonych systemów przekazywania informacji o wartości żywieniowej, stworzonych po to, by pomóc konsumentowi w wyborze zdrowszych produktów. Są to np. trafic light system, keyhole labelling system czy też Nutri – Score.  Ten ostatni może mieć dla producentów coraz większe znaczenie nie tylko pod kątem ewentualnego zwiększenia czytelności etykiety, ale także ze względu na inne aspekty. 

    Czytaj więcej
  • 03.12.2020

    Strefa Managera: Wprowadzanie żywności do obrotu /w tym nowej żywności po raz pierwszy do UE/

    Przedsiębiorcy planujący wprowadzić żywność do obrotu stają przed wieloma pytaniami. Wątpliwości budzi m.in. ustalenie momentu wprowadzenia do obrotu, rodzaje zgłoszeń, które są niezbędne przed rozpoczęciem działalności, a także co jest nową żywnością, która co do zasady nie powinna znajdować się w obrocie. 

    Czytaj więcej
  • 24.11.2020

    Strefa Managera: Tymczasowe zmiany w urzędowej kontroli produkcji ekologicznej

    Rozporządzeniem 2020/977 wprowadzono pewne odstępstwa w odniesieniu do warunków przeprowadzania urzędowych kontroli w rolnictwie ekologicznym. Początkowo zmiany te miały obowiązywać do 30 września 2020 r., a niektóre do 31 grudnia 2020 r., jednakże rozporządzeniem wykonawczym 2020/1667 z dnia 10 listopada 2020 r. Komisja przedłużyła stosowanie wszystkich odstępstw do dnia 1 lutego 2021 r. 

    Czytaj więcej
  • 12.11.2020

    Strefa Managera: Warunki posługiwania się oznaczeniem „Produkt polski”

    W dzisiejszym świecie coraz częściej zwraca się uwagę na jakość żywności i jej wpływ na zdrowie. Modne staje się propagowanie produktów jak najmniej przetworzonych, bardziej naturalnych, a często także o konkretnym pochodzeniu. Pochodzenie żywności i jej składników wydaje się być istotnym wyróżnikiem decydującym o postrzeganiu danego produktu przez odbiorców. 

     

    Czytaj więcej
  • 06.11.2020

    Strefa Managera: Zasady znakowania roślinnych zmienników mięsa i nabiału

    Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach  elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału, a w szczególności ich nazewnictwa

    Czytaj więcej
  • 26.10.2020

    Strefa Managera: Przedsiębiorco chroń znaki towarowe w Chinach!

    Niezgodne z prawem przywłaszczanie sobie praw własności intelektualnej przez podmioty chińskie jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, z tego też powodu wiele wschodzących polskich marek nie decyduje się na wprowadzenie swojej działalności na rynek chiński. Nie jest też dla polskich przedsiębiorców jasne, jak poruszać się po zasadach ochrony znaków towarowych w Chinach. Przedstawiamy krótki zarys z myślą o polskich przedsiębiorcach zainteresowanymi sprzedażą swoich towarów lub usług na rynku chińskim.

    Czytaj więcej
  • 22.10.2020

    Strefa Managera: Handel z Wielką Brytanią po Brexit

    Unia Europejska oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: „Wielka Brytania”) w październiku 2019 roku osiągnęły porozumienie w zakresie warunków wyjścia z Unii Europejskiej. Podstawą wyjścia Wielkiej Brytanii (tzw. „Brexitu”) jest umowa o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (dalej: „Umowa Wyjścia”). Umowa Wyjścia została najpierw ratyfikowana przez parlament brytyjski, a następnie ratyfikowane przez Parlament Europejski i zatwierdzona przez Radę w dniu 30 stycznia 2020 roku. Umowa Wyjścia pomiędzy Wielką Brytanią, a Unią Europejską weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 roku.

    Czytaj więcej
  • 19.10.2020

    Strefa Managera: Materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością

    Żywność, na etapie produkcji, przetwarzania, przechowywania, przygotowywania oraz podawania, ma kontakt z wieloma materiałami i wyrobami. Przykładowo, można tu wymienić kontenery do transportu żywności, maszyny i urządzenia do jej przetwarzania, materiały opakowaniowe i opakowania do żywności, naczynia stołowe i kuchenne. Tego typu materiały i wyroby określa się mianem materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (FCM).

    Czytaj więcej
  • 15.10.2020

    Strefa Managera: Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne - jak korzystać z nich zgodnie z prawem?

    Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania. 

    W poniższym tekście wyjaśniamy ogólne ramy stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Niniejszy artykuł ma na celu stanowić drogowskaz i być zbiorem wskazówek umożliwiających poprawne skorzystanie z tego jakże cennego narzędzia komunikowania właściwości produktu, jakim są właśnie oświadczenia. 

    Czytaj więcej
  • 15.10.2020

    Regulacje prawne dot. aromatów spożywczych - International Review

    Pytania związane z deklaracją aromatów na etykietach produktów spożywczych nie pojawiały się do tej pory zbyt często, jednak Megatrend „Clean Label” i ekstraktów botanicznych spowodował wzrost zainteresowania tematem takich deklaracji. O ile pojawienie się na etykiecie aromatów i ekstraktów pochodzących z obszaru celnego EU nie nastręczaja aż takich kłopotów, to już deklaracje produktów podchodzących z obszaru Ameryki Północnej (USA i Kanada) potrafią być dużym wyzwaniem.

    Czytaj więcej

Nasi partnerzy

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.