Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Rynek roślinnych alternatyw mięsa i produktów zwierzęcych rozwija się bardzo dynamicznie. Trudno mówić o jego pełnej konkurencyjności z branżą przetwórstwa mięsnego, ale w pewnych aspektach elementy konkurencyjności są coraz bardziej widoczne. Prawnym przejawiem tego zjawiska jest prowadzona od kilku lat dyskusja nad zasadami znakowania zamienników mięsa i nabiału, a w szczególności ich nazewnictwa
Niezgodne z prawem przywłaszczanie sobie praw własności intelektualnej przez podmioty chińskie jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców, z tego też powodu wiele wschodzących polskich marek nie decyduje się na wprowadzenie swojej działalności na rynek chiński. Nie jest też dla polskich przedsiębiorców jasne, jak poruszać się po zasadach ochrony znaków towarowych w Chinach. Przedstawiamy krótki zarys z myślą o polskich przedsiębiorcach zainteresowanymi sprzedażą swoich towarów lub usług na rynku chińskim.
Unia Europejska oraz Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: „Wielka Brytania”) w październiku 2019 roku osiągnęły porozumienie w zakresie warunków wyjścia z Unii Europejskiej. Podstawą wyjścia Wielkiej Brytanii (tzw. „Brexitu”) jest umowa o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (dalej: „Umowa Wyjścia”). Umowa Wyjścia została najpierw ratyfikowana przez parlament brytyjski, a następnie ratyfikowane przez Parlament Europejski i zatwierdzona przez Radę w dniu 30 stycznia 2020 roku. Umowa Wyjścia pomiędzy Wielką Brytanią, a Unią Europejską weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 roku.
Żywność, na etapie produkcji, przetwarzania, przechowywania, przygotowywania oraz podawania, ma kontakt z wieloma materiałami i wyrobami. Przykładowo, można tu wymienić kontenery do transportu żywności, maszyny i urządzenia do jej przetwarzania, materiały opakowaniowe i opakowania do żywności, naczynia stołowe i kuchenne. Tego typu materiały i wyroby określa się mianem materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością (FCM).
Dla poprawy widoczności produktów spożywczych na rynku i wzbogaceniu ich atrakcyjności w oczach konsumentów warto rozważyć zastosowanie w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywności oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Jednocześnie, ze względu na szereg skomplikowanych przepisów regulujących warunki ich stosowania, należy wiedzieć jak zrobić to zgodnie z prawem, by uzyskać korzyść marketingową jednocześnie unikając ryzyka zakwestionowania.
W poniższym tekście wyjaśniamy ogólne ramy stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych. Niniejszy artykuł ma na celu stanowić drogowskaz i być zbiorem wskazówek umożliwiających poprawne skorzystanie z tego jakże cennego narzędzia komunikowania właściwości produktu, jakim są właśnie oświadczenia.
Pytania związane z deklaracją aromatów na etykietach produktów spożywczych nie pojawiały się do tej pory zbyt często, jednak Megatrend „Clean Label” i ekstraktów botanicznych spowodował wzrost zainteresowania tematem takich deklaracji. O ile pojawienie się na etykiecie aromatów i ekstraktów pochodzących z obszaru celnego EU nie nastręczaja aż takich kłopotów, to już deklaracje produktów podchodzących z obszaru Ameryki Północnej (USA i Kanada) potrafią być dużym wyzwaniem.
Poniżej przedstawiamy Państwu popularne polskie produkty oznaczone system oceny wartości odżywczej NutriScore. Jak wskazują poniższe przykłady system etykietowania może kolidować z polskimi wskazówkami żywieniowymi, preferencjami kulturowymi i odwiecznymi polskimi tradycjami.
Zawsze aktualna lista pozycji dostępnych w Strefie Managera
Last Month Review - Plant-Based. Opracowanie eksperckie, którego celem nie jest bardzo głęboka synteza rynku produktów zastępujących mięso, ale przedstawienie źródeł i kontekstu komunikacji medialnej, która miała miejsce w głównych kanałach informacyjnych ważnych dla branży spożywczej, z możliwie różnorodnych źródeł i części świata w ostatnich tygodniach.
OBSERWACJA TRENDÓW W ŚWIECIE ALBO ICH KREOWANIE OTO JEST PYTANIE? TWORZYĆ CZY PODĄŻAĆ? Określanie trendów chociażby w modzie nie było nigdy zadaniem łatwym ani prostym i zwykle polegało na wyczuciu i kreatywności jej twórców. To samo dotyczy smaków, zapachów, żywności. Jednym z obszarów działalności firm branży zapachów (aromatów bądź kompozycji zapachowych) jest obserwacja zachowań i potrzeb klientów, rynku i wyznaczanie kierunków smakowych na nadchodzący czas.
Poznaj najnowsze trendy smakowe na najbliższe miesiące. Opracowanie eksperckie.
Amaliza ryzyka żywności składa się z 3 elementów: oceny ryzyka, zarządzania ryzykiem i informowaniu o ryzyku. W poniższym tekście przedstawiamy w oparciu o informacje z WHO jak właściwie ocenić ryzyko w przypadku produktu spożywczych oraz jak powinien wyglądać proces zarządzania i informowania o ryzyku żywności?
Zafałszowanie żywności jest zagadnieniem znanym już od czasów rzymskich i należy uważać, że nigdy nie uda się go wyeliminować, ponieważ podłożem jest pożądanie zysków ekonomicznych.
Mamy do przejrzenia dawkę informacji w zakresie analizy ryzyka bezpieczeństwa żywności, ponieważ Food Fakty wydały kolejny raport Food Risk. Pamiętajmy, aby przeanalizować go szczegółowo pod kątem swoich surowców i procesów.
Nasi partnerzy