Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zlecanie wytwarzania suplementów diety (lub poszczególnych elementów wytwarzania) staje się coraz popularniejszym sposobem współpracy podmiotów działających na rynku środków spożywczych.
Rejestr zawiera najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych zmian w limitach takie jak np. podstawa prawa, wskazanie konkretnych substancji oraz linki prowadzące bezpośrednio do aktu źródłowego
Projekt zakłada częściową transpozycję do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (tzw. dyrektywy SUP).
Producenci żywności coraz chętniej sięgają po oznakowanie sugerujące naturalny charakter produktu takie jak np. „domowy” lub „wiejski”. Jakie produkty mogą być w ten sposób znakowane? Jakie wymogi muszą spełniać?
W aktualnie obowiązujących przepisach prawa żywnościowego brak jest wskazania, jakie produkty mogą zostać oznakowane jako „wiejskie”. W świetle powyższego konieczna jest refleksja nad przedmiotowym określeniem przez pryzmat regulacji zawartych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011
FoodFakty Safety Week: Rosnące zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności i nowe wymogi standardów – EFSA, zagrożenia mikrobiologiczne (c.d.), IFS, dioksyny, mikroplastik, zafałszowania - dzień 5 - nagranie z dnia 16.06.2023 r.
Od 28 kwietnia 2023 r. weszła w życie nowa regulacja – ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o rejestracji i ochronie nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych, win lub napojów spirytusowych oraz o produktach tradycyjnych. Na czym ta zmiana polega i o co dokładnie chodzi w nowej ustawie?
FoodFakty Safety Week: Rosnące zagrożenia dla bezpieczeństwa żywności i nowe wymogi standardów – zagrożenia mikrobiologiczne, BRCGS, akredytacja - dzień 4 - nagranie z dnia 15.06.2023 r.
FoodFakty Safety Week: Wyzwania dla systemów żywności – opakowania, zrównoważony rozwój, znakowanie żywności - dzień 3 - nagranie z dnia 14.06.2023
FoodFakty Safety Week: Standardy i Kultura Bezpieczeństwa Żywności - dzień 1 - nagranie z dnia 12.06.2023
Współczesny świat zmaga się z jednym z najpoważniejszych problemów ekologicznych - zanieczyszczeniem środowiska przez nadmierną ilość tworzyw sztucznych. Odpady plastikowe stanowią realne zagrożenie dla ekosystemów zarówno wodnych, jak i lądowych
Cała inicjatywna zmian jest częścią unijnej strategii „od pola do stołu”, której celem jest zapewnienie lepszych informacji na etykietach, aby pomóc konsumentom w dokonywaniu zdrowszych i bardziej zrównoważonych wyborów żywieniowych oraz w rozwiązaniu problemu marnotrawienia żywności
Druga część opracowania obejmować będzie wytyczne Food Standards Agency oraz przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych. Na koniec, w formie podsumowania, zostaną przedstawione wyniki analizy wszystkich przedstawionych materiałów oraz refleksje w zakresie możliwości używania oznaczenia „domowy” na etykietach środków spożywczych.
W aktualnie obowiązujących przepisach prawa żywnościowego brak jest wskazania, jakie produkty mogą zostać oznakowane jako „domowe”. W świetle powyższego konieczna jest refleksja nad przedmiotowym określeniem przez pryzmat odpowiednich regulacji
Zgodnie z przepisami prawa unijnego, państwa członkowskie UE mogą domagać się od podmiotów wprowadzających na rynek suplementy diety powiadomienia o tym właściwego organu. Z możliwości wprowadzenia takiego obowiązku skorzystała zdecydowana większość krajów unijnych.
Świece w kształcie deserów lodowych, magnesy przypominające ciasteczka, balsamy do ciała o intensywnie czekoladowym zapachu i wiele innych produktów, które przypominają żywność, często dzięki swojej formie przyciągają uwagę konsumenta i oddziałując na jego zmysły skłaniają do zakupu
Jak co roku FoodFakty dla klientów Strefy Managera przygotowały pełną i szczegółową analizę notyfikacji w systemie RASFF. Raport za 2022 rok jest już gotowy.
Organy urzędowej kontroli żywności oceniając środki spożywcze mogą m.in. uznać je za niespełniające wymagań w zakresie jakości handlowej lub zafałszowane
Wokół produktów konopnych zdążyło narosnąć wiele kontrowersji, a wszystko to za sprawą obecnych w konopiach siewnych fitokannabinoidów, z których największą uwagę przykuwają dwa związki: Δ9-tetrahydrokannabinol (THC) oraz kannabidiol (CBD). Obie te substancje pomimo identycznej budowy molekularnej inaczej wpływają na pracę układu endokannabinoidowego, a tym samym posiadają nieco inne właściwości.
Głównym założeniem tego projektu jest uszczegółowienie zasad dotyczących prezentacji lub reklamy suplementów diety ze względu na ochronę życia i zdrowia konsumentów na równi z podnoszeniem świadomości społeczeństwa. Jednak warto byłoby przeanalizować, co tak naprawdę miałoby się zmienić i co to oznacza zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.
Planowana nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia ma wprowadzać radykalne zmiany na rynku suplementów diety, a zwłaszcza ich reklamy. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w Rzeczypospolitej Polskiej w 2018 r. firmy przemysłu farmaceutycznego wydały 4,2 mld zł na reklamę suplementów diety i leków bez recepty.