Opłaty za kontrole graniczne
Z dniem 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie zmiana art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zgodnie z którym przedsiębiorcy będą obowiązani wnosić opłaty za...
Z dniem 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie zmiana art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zgodnie z którym przedsiębiorcy będą obowiązani wnosić opłaty za...
Czytanie etykiet żywności przed jej zakupem jest coraz częstszą praktyką, zwłaszcza wśród młodych konsumentów. Aby przyciągnąć ich uwagę etykiety powinny być tak „czyste”, jak to tylko możliwe, pozbawione numerów „E” (oznaczających dodatki do żywności) czy dziwnie brzmiących nazw.
Przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym są zobowiązane do spełniania wielu wymogów prawa żywnościowego, w tym w szczególności do zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzanych do obrotu produktów. Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorstwa, które rzeczywiście wykonuje określone czynności, w szczególności takie jak: wytwarzanie lub dostawa surowców, wytwarzanie produktu finalnego, pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie, transport, dystrybucja, dostawa.
Rozporządzeniem Komisji 2020/1566 z dnia 27 października 2020 r. zmieniono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości bupirymatu, karfentrazonu etylowego, etyrymolu i pyriofenonu w określonych produktach lub na ich powierzchni.
Komisja Europejska dokonała zmian w specyfikacji dwóch nazw „Dwójniak staropolski tradycyjny oraz „Trójniak staropolski tradycyjny” zarejestrowanych jako gwarantowane tradycyjne specjalności (GTS).
Panujące tendencje przyczyniły się do powstania szeregu dodatkowych uproszczonych systemów przekazywania informacji o wartości żywieniowej, stworzonych po to, by pomóc konsumentowi w wyborze zdrowszych produktów. Są to np. trafic light system, keyhole labelling system czy też Nutri – Score. Ten ostatni może mieć dla producentów coraz większe znaczenie nie tylko pod kątem ewentualnego zwiększenia czytelności etykiety, ale i ze względu na fakt, że pojawiają się propozycje wprowadzenia wskaźnika Nutri – Score jako wspólnego dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.
Singapur jako pierwszy kraj na świecie dopuszcza do sprzedaży mięso hodowane komórkowo.
Po czterech i pół latach ścisłej współpracy Komisja Europejska podnosi żółtą kartkę Kiribati. „Żółta kartka” jest oficjalnym ostrzeżeniem wydanym przez Unię Europejską partnerom handlowym, którzy nie radzą sobie z nielegalnymi, nieraportowanymi i nieuregulowanymi połowami (NNN).
Komisja, Rada i Parlament osiągnęły tymczasowe porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury (EMFAF) na lata 2021–2027.
Ze względu na ryzyko wystąpienia reakcji na dostarczaną żywność, poszczególne osoby muszą mieć możliwość weryfikacji oraz eliminacji substancji, które mogą wywołać niepożądane reakcje czy zagrażać ich zdrowiu, a nawet życiu. Konieczne było więc uregulowanie kwestii informowania o obecności substancji najczęściej uznawanych za alergeny oraz dla których działanie takie udowodnione jest naukowo. Celem podawania informacji w omawianym zakresie jest umożliwienie konsumentom dokonywania świadomych i bezpiecznych dla nich wyborów.
Przedsiębiorcy planujący wprowadzić żywność do obrotu stają przed wieloma pytaniami. Wątpliwości budzi m.in. ustalenie momentu wprowadzenia do obrotu, rodzaje zgłoszeń, które są niezbędne przed rozpoczęciem działalności, a także co jest nową żywnością, która co do zasady nie powinna znajdować się w obrocie.
Znakowanie wartością odżywczą to jeden z obowiązkowych – dla większości środków spożywczych – elementów oznakowania żywności zarówno w UE jak i w USA. Jest to także informacja, która zajmuje znaczną część etykiety. Zarówno przepisy unijne jak i USA dopuszczają odstępstwa od reguły w zależności od wielkości powierzchni opakowania lub jego pojemności.
Zmieniono załączniki rozporządzenia nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 1,4-diaminobutanu, 1- metylocyklopropenu, octanu amonu, bifenazatu, chlorantraniliprolu, chloromekwatu, cyprodynilu, wapienia, mandipropamidu, pieprzu, pirydabenu, środków odstraszających: mączki z krwi, wyciągu z wodorostów i chlorowodorku trimetyloaminy w określonych produktach lub na ich powierzchni.
Komisja uchwaliła wieloletni program kontroli na lata 2021–2025. Mają one być przeprowadzane przez ekspertów Komisji w państwach członkowskich w celu weryfikacji stosowania prawodawstwa Unii dotyczącego łańcucha rolno-spożywczego.
Substancje kwas askorbinowy (E 300) i kwas cytrynowy (E 330) mogą być stosowane jako przeciwutleniacze w odniesieniu do pakowanych białych warzyw przeznaczonych do dalszego przetworzenia. Ma to ograniczyć marnowanie żywności, podnieść jej ogólną jakość oraz wydłużenie okresu przydatności do spożycia białych warzyw.
Jak prognozują eksperci Unii Europejskiej wraz z Unią Owocową, chaos i brak harmonizacji uregulowań prawnych dotyczących opakowań i ich recyclingu może prowadzić do marnotrawstwa żywności oraz utrudniać handel pomiędzy krajami UE.
Rozporządzeniem 2020/977 wprowadzono pewne odstępstwa w odniesieniu do warunków przeprowadzania urzędowych kontroli w rolnictwie ekologicznym. Początkowo zmiany te miały obowiązywać do 30 września 2020 r., a niektóre do 31 grudnia 2020 r., jednakże rozporządzeniem wykonawczym 2020/1667 z dnia 10 listopada 2020 r. Komisja przedłużyła stosowanie wszystkich odstępstw do dnia 1 lutego 2021 r.
Idea papierowej butelki Coca-Coli stanowi element szerszej strategii marki, która w 2018 r. ogłosiła globalną inicjatywę pod nazwą „Świat Bez Odpadów” (ang. World Without Waste). Wśród licznych założeń kampanii, Coca-Cola zadeklarowała m.in., że do 2030 r. co najmniej 50% składu wykorzystywanych przez nią opakowań stanowić będą surowce wtórne.
19 listopada 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał przełomowy wyrok w sprawie CBD. Chodziło o sprzedaż i dystrybucję papierosa elektronicznego zawierającego olej z konopi, jednak orzeczenie wstępne może mieć dużo większe znaczenie praktyczne. Orzeczenie komentuje dr Joanna Uchańska, partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Rozporządzeniem Komisji 2020/1341 tymczasowe środki mające zastosowanie w odniesieniu do urzędowych kontroli, ze względu na pandemię koronawirusa będą obowiązywały nadal. Jedną z najważniejszych zmian, które pozostały w mocy jest możliwość prowadzenia kontroli zdalnie.
Nowe rozporządzenie 2018/848 zacznie być stosowane rok później niż początkowo planowano. W konsekwencji jego przepisy będą miały zastosowanie od 1 stycznia 2022 r. Główną przyczyną zmiany terminu był wybuch pandemii COVID-19.