Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Zrozumieć konsumenta (2) Co o produkcie mogą nam powiedzieć eksperci sensoryczni. - Merieux Nutrisciences

Kategoria: Biznes

Czy profesjonalny panel sensoryczny może pomóc w usystematyzowaniu prac nad doskonaleniem produktów? Odpowiedź jest oczywiście tylko jedna i brzmi TAK! Nie tylko sam panel jest pomocny, ale również ogólnie dostępne normy postepowania przy tak zwanych badaniach profilowania produktów, które narzucają poszczególne kroki i działania są świetną konstrukcją na której budujemy nasze procesy. To, co często wydaje się banalne na początku, przy konsekwentnym wykorzystaniu staje się potężnym narzędziem w procesach NPD.

Zacznijmy od początku, czyli zdolność szczegółowego opisania produktu przez panel, scharakteryzowania poszczególnych cech, podziału cech produktów na jak najbardziej dokładne, odnoszące się też do elementów posmaków, nut smakowych. Budując słownictwo wokół naszych produktów, budujemy fundamenty dalszej pracy nad nimi. Wprowadzenie ujednoliconej nomenklatury wewnątrz całej organizacji daje szanse na kumulowanie efektów prac oddzielonych od siebie zespołów. Ale do tego, oprócz nomenklatury potrzebne są również definicje cech i określenie wartości brzegowych skali określających intensywność poszczególnych cech. To jest właśnie pierwszy etap pracy zespołu sensorycznego. To, że powierzamy tą pracę panelowi sensorycznemu, który pracuje z realnymi produktami i ustala między sobą konsensus dla każdej cechy, a nie bazuje tylko na literaturze jest kluczową wartością, bo sprowadza i koncentruje prace nad konkretnymi produktami, a nie literaturowymi przykładami. Myślę, że każdy spotkał się z sytuacją, w której ta sama cecha produktu nawet prosta, jest zupełnie inaczej zrozumiana i oceniana przez dwa zakłady tej samej firmy.

Goniąc trendy rynkowe, zmieniające się gusta konsumentów jak również mody lub nowe oferty naszego bezpośredniego konkurenta, często zapominamy o fundamentach ustawicznego rozwoju własnych, już sprawdzonych produktów i zamiast je doskonalić przeskakujemy pomiędzy bardzo różnymi wariantami, pomysłami, roztrwaniając często energię i środki.

Jeśli opracowane są już definicje i skale oceny intensywności cech produktów, możemy zaangażować zespół sensoryczny do prac nad ustaleniem definicji jakości dla danego produktu. Do tych prac jak najbardziej mogą dołączyć osoby z innych obszarów, ale istotą tego procesu jest określenie i opisanie co w naszym produkcie decyduje, że ma on wysoką lub niską jakość, nie zawsze jest to oczywiste. Taka definicja pozwoli nam dużo łatwiej monitorować jakość produktu na rynku, a także ułatwi zbudowanie efektywnej komunikacji z konsumentem.

Gdy zbudowaliśmy już podstawy, które samodzielnie reprezentują wartość samą w sobie, dopiero wtedy rozpoczynają się główne korzyści płynące z pracy panelu sensorycznego, czyli pomiarów intensywności poszczególnych cech produktów. To, że cały czas profilowanie nie jest bardzo popularne w Polsce, może wynikać z tego, że zapominamy lub nie zdajemy sobie sprawy z potęgi narzędzi statystycznych, które przekształcają wyniki pomiarów panelu sensorycznego  w przewodnik do rozwoju produktów. Kluczem i podstawą jednak jest doskonała praca zespołu oceniającego, ekspertów sensorycznych. Doprowadzanie panelu do wymaganej jakości pomiarowej jest bardzo długotrwałe i kosztowne, dlatego czasami warto podzielić zadania pomiędzy panelem własnym i panelem profesjonalnym prowadzonym przez wyspecjalizowane firmy. Z pewnością takim panelem może poszczycić się warszawski oddział Food Science Center firmy Merieux Nutrisciences, nie tylko ze względu na posiadaną akredytację ale również zgromadzane doświadczenie.

Z analizy statystycznej składowych głównych wszystkich danych pochodzących z ocen profilowania sensorycznego uzyskujemy dwa główne elementy szczególnie przydatne do rozwoju produktów, tak zwaną mapę sensoryczną oraz koło korelacji atrybutów. Oba elementy przy odpowiednim wykorzystaniu dają niezastąpione informacje zwiększające efektywność prac nad produktem.

Janusz Olejnik Merieux Nutrisciences 

Autor: Merieux NutriSciences

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn