Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Materiały i wyroby z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu mogą być wprowadzane do obrotu tylko wtedy, gdy tworzywo sztuczne pochodzące z recyklingu zostanie zatwierdzone. Wymagana jest opinia Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na temat bezpieczeństwa wprowadzanego materiału.
ENVIROSCORE to system znakowania środowiskowego, który umożliwia łatwe rozpoznanie stopnia zrównoważenia środowiskowego żywności i napojów w punkcie sprzedaży. System pozwala firmom w prosty sposób mierzyć i komunikować wpływ ich produktów na środowisko i pomaga konsumentom wybierać bardziej zrównoważone produkty.
Tradycyjna hodowla zwierząt spełnia wymagania żywieniowe człowieka w zakresie podaży białka, ale w niedalekiej przyszłości owady prawdopodobnie będą alternatywą w niedoborach białkowych kiedy populacja ludzka osiągnie 10 miliardów w 2050 roku, a środowisko naturalne zostanie zdewastowane pogłębiającymi się zmianami klimatycznymi.
Od wielu lat firma Coffee Service zwracając uwagę na potrzebę wspierania ochrony środowiska naturalnego, oraz edukacji ekologicznej zainicjowała program Think Green, którym w odpowiedzialny sposób kształtuje relacje ze środowiskiem naturalnym. Oprócz działań wspierających świadomość ekologiczną i troskę o środowisko w naszym codziennym życiu, firma przede wszystkim stara się mieć wpływ na ochronę środowiska wprowadzając i dynamicznie rozwijając produkcję laminatów i opakowań biodegradowalnych, ekologicznych jako alternatywę tworzyw sztucznych.
Szacunkowa wartość zdominowanego przez USA globalnego rynku rolnictwa wertykalnego wynosi około 2 mld USD – według niektórych analityków do 2024 r. przekroczy wartość nawet 10 mld USD.
PepsiCo do 2030 r. zamierza wyeliminować pierwotny plastik oparty na paliwach kopalnych ze wszystkich opakowań chipsów. Opakowania zostaną zastąpione takimi, do produkcji których zastosowano wyłącznie plastik pochodzący z recyklingu zmniejszając emisję gazów cieplarnianych nawet o 40%.
Komisja Europejska zarejestrowała europejską inicjatywę obywatelską „»Green VAT« – unijny zielony VAT sprzyjający zrównoważonym i ekologicznym produktom i usługom”.
Od 1 stycznia 2022 r. stosowane są Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz. U. L 150 z 14.06.2018 r.) oraz wydane na jego podstawie delegowane i wykonawcze akty UE.
Jest to już 10. publikacja przygotowana przez Główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych dotycząca rolnictwa ekologicznego.
Wytłoki z czarnej porzeczki mogą być wykorzystane do produkcji naturalnego aromatu dzikiej poziomki.
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027. Budżet przedsięwzięcia to ponad 25 mld euro.
W oznakowaniu i reklamie wielu środków spożywczych stosowane są komunikaty, które sugerują, że produkt jest zdrowy, ponieważ jego składniki pochodzą z rolnictwa ekologicznego. Takie komunikaty mają różny charakter. Czasami przekaz jest bardzo bezpośredni a czasami jest to ukryta sugestia. Bardzo często „zdrowie” i „ekologiczny charakter” powiązane są jeszcze z podkreśleniem „naturalności”.
Program Climate Leadership organizowany przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa powstał z inicjatywy Dyrektor Generalnej Centrum UNEP/GRID-Warszawa Marii Andrzejewskiej oraz prof. Bolesława Roka z Akademii Leona Koźmińskiego. Climate Leadership to program budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz przeciwdziałania nieodwracalnym zmianom zachodzącym na planecie, jakich wyrazem jest kryzys klimatyczny. Program wspiera działania podejmowane przez firmy w celu osiągnięcia neutralności.
Żywność oparta o składniki roślinne to już nie tylko niszowa ekstrawagancja wybrańców, trend, moda czy poprawność polityczna. To absolutna konieczność. Raport Międzyrządowego Zespołu ONZ ds. Zmian Klimatu (IPCC) nie pozostawia żadnych wątpliwości. Musimy natychmiast odejścia od emisji CO2, za którą w dużej mierze odpowiada przemysłowa hodowla zwierząt.
Parlament Europejski opublikował rezolucję w sprawie strategii „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego. Stanowi to kolejny krok na drodze do wdrożenia założeń nowej Wspólnej Polityki Rolnej.
Alarmujące prognozy naukowców, bijące rekordy wzrosty temperatury i coraz gwałtowniejsze zmiany pogodowe są wyraźnym ostrzeżeniem, że nadchodzą zmiany klimatyczne. To już nie jest pytanie „czy”, tylko „kiedy” odczujemy wyraźnie ich skutki. Jak podchodzą do tych kwestii Polacy i czy przekonują ich doniesienia medialne? W jakim stopniu jesteśmy gotowi do wyrzeczeń w imię powstrzymania zmian klimatycznych? Na te pytania odpowiemy w najnowszym raporcie „Czy Polacy są gotowi na uratowanie Ziemi” wydanym z okazji Światowego Dnia Żywności.
Dnia 23 września 2021 r. po raz pierwszy obchodzono Dzień Rolnictwa Ekologicznego w UE, który zainaugurowany został przez Parlament Europejski, Radę UE oraz Komisję Europejską.
Określono wzór certyfikatu dla podmiotów, grup podmiotów i eksporterów w państwach trzecich dotyczących produktów, które mają być przywożone do UE jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji.
Produkcja żywności, jako jedna z gałęzi mających największy wpływ na środowisko, w dużym stopniu przyczynia się m.in. do nadmiernego wykorzystania wody, emisji zanieczyszczeń powietrza, wód powierzchniowych i gleb, produkcji odpadów, emisji ścieków czy zmian w krajobrazie oraz wyginięcia poszczególnych gatunków fauny i flory.
Ogłoszono rozporządzenie 2021/1189 określające warunki wprowadzania do obrotu materiału rozmnożeniowego roślin ekologicznego materiału heterogenicznego określonych rodzajów lub gatunków, czyli materiału siewnego gatunków roślin rolniczych i warzyw, materiału rozmnożeniowego warzyw.
Tematem przewodnim najbliższej edycji będzie: Eko-opakowanie – konieczność i szansa! 5 kroków by Twoja marka stała się EKO.
Nasi partnerzy